Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Christian 10/10 2006 22:13
Hej,
Vi har planlagt en tur til Hemsedal i uge 5, og i den forbindelse vil jeg gerne lære min datter på 4 år at stå på ski.
Skal hun på skiskole, hvad koster det, eller kan man lære hende det selv?
Er der nogle som har erfaringer med dette?
vh.
Christian
Tine 10/10 2006 23:17
Sv: Børn på ski
Hej Christian,
Jeg har arbejdet som skilærer for mindre børn i en sæson, og det er min erfaring at børnene lærer hurtigere når de er sammen med de andre børn i skiskolen. De lærer rigtig meget af at se på hinanden.
Dog synes jeg vi brugte rigtig lang tid på at lære de små (3-4 årige) at lave ploven, og derved bremse, og jeg vil tro du godt selv kan lære din datter dette. Men jeg synes til gengæld du skal sende hende i skiskole et par timer om formiddagen når hun kan det, og helst også helt fra start. Det er altså lidt noget andet at lære af en anden end sin forælder. (Og forældrene får tid til at stå lidt på ski selv)
Jeg håber du kan bruge det til noget.
Med venlig hilsen
Tine
Hanne 11/10 2006 09:54
Min egen datter lærte også at stå på ski i Hemsedal - hun var dog lige fyldt 5 år. Jeg er stort set enig i hvad Tine skriver, der er dog bare en ting jeg kan huske, og det er, at vi forældre ikke bare kunne smutte afsted og stå på ski for os selv, mens hun var i skiskole, vi skulle være i nærheden, så der var øjenkontakt med datteren. Men det er selvfølgelig individuelt hvor "modige og selvstændige" de er i den alder. I øvrigt lærte hun det lynhurtigt med en fantastisk skilærer, der var virdelig god til børn.
mvh
Hanne
Jane 11/10 2006 14:25
Vores søn på 5 år lærte det i Hovden for et par år tilbage.
Vi købte private timer til ham.
Den bedste investering man kan forestille sig.
vi købte 3 dage af 1½ time. Og derefter kunne han selv tage liften samt køre ned af de røde pister, og han havde vel at mærke aldrig stået på ski før.
Rikke Hove 11/10 2006 21:30
Hej...
Jeg er skilærer i netop Hemsedal, fantastisk skiområde, hvis I spørger mig.
Jeg havde sidste år utroligt mange "prøvelektioner" som vi kalder dem. For ca. 275 nkr (sidste års pris) får de 3-4 årige 25 min med en privat skilærer. Igen afhængig af mod og selstændighed ser vi skilærere helst at forældrene "forsvinder" ud af billedet, idet det bliver langt lettere for os at få noget positivt ud af lektionen.
¨Når man er 4 år gammel er det ikke meningen at man skal lære at stå på ski med det samme. Nogle finder hurtigt fidusen til mange forældres store glæde, men vi garantere aldrig noget med den størrelse. I den alder er det vigtigste at få en god oplevelse med både ski og sne, og skabes dette er tilgangen til at lære at stå på ski meget enklere. Til de 5 årige tilbyder vi gruppeskiskole på 1½ time hver dag man-fre. Dette er en rigtig god ting til de børn som er gode sociale og kan være væk for forældrene. Ved børnene at forældrene står i bunden af bakken vil de nægte at rejse sig før forældrene kommer oghjælper dem. Som skiinstruktør lærer vi børnene at klare sig selv (forældre vil finde ud af hvor dejligt det er, når de ikke selv skal bugge sig ned 100 gange i løbet af en dag, for at hjælpe dem op).. Vi sætter stor pris på at I (forældre) forlader stedet i en times tid, og måske aftaler med barnet at I kigger forbi engang i mellem, hvis barnet er nervøs. VI har gode efaringer med at være alene med børnene, da de ofte tør mere og lære hurtigere.
Jeg har stor erfaring med netop denne gruppe børn, og I er meget velkomne til at spørge efter mig når I booker lektioner. Jeg synes det er noget af de bedste penge at give ud, for børnene lærer lettere noget nyt sammen med en "ukendt" end sammen med førældrene.
Er i på ski søndag kan I måske booke en prøvelektion - I visse tilfælde og hvis barnet er socialt og modent gør vi visse undtagelse og tager 4 årige med på gruppelektioner sammen med de 5-6 årige. Denne gruppe har vi som regel med op i området og med stolelift torsdag eller fredag, så de lærer som regel at stå på ski alene i løbet af 4-5 dage.
skulle I have nogen spørgsmål er I velkomne til at skrive..
Jeg kan kun varmt anbefale at tage på skiskole.
Med venlig Hilsen
Rikke Hove
skiinstruktør i Hemsedal..
Christian 12/10 2006 22:18
Hej alle,
Mange tak for jeres indput...
Jeg tror at jeg vil følge Rikkes råd om at booke en prøve time, ligesom det med cyklen gælder det nok om ikke at gå for hurtigt frem :-)
Så kan vi altid se om pigen vil fortsætte, når hun har prøvet det.
vh.
Christian