Bindinger.

Garry Brooks 04/11 2005 10:15

Hej,

Jeg skal til at købe mig en Atomic ski, og ville bare lige høre om I kender forskellen på henholdsvis deres device binding, også deres Neox binding? - Og hvad ville I anbefale, 310, 412 eller 614...?

På forhånd tak.

Kommentarer:
Der er i alt 6 svar i denne forumtråd.

Kean 04/11 2005 11:17

Sv: Bindinger.

Hvis prisen er underordnet, ville jeg nok gå for Neox 614. Selvom jeg da har set en del Neox bindinger gå i stykker uden at være blevet udsat for noget særligt.

Dan 05/11 2005 18:38

Hey

Device og Neox er 2 forskellige bindinger til hver sin nmålgruppe.

Neox er af en noget kraftigere kvalitet end device bindingen, bla. er flere dele af neox bindingen (specielt i den bagerste del af bindingen) af aluminum hvor den i device bindingen er bygget i et plast !

Om du så skal vælge en device eller neox bindning, kommer an på flere ting, dels hvor tung en løber du er og hvor agressivt du løber på ski. Det er faktisk ret logist, jo mere belastningen der er på bindingen under skiløbet jo mere kraftig binding skal der til ??

Så det kommer altså an på din løbestil og anatomi, om du skal købe en neox eller device bindingen ?

NEOX : Til den agressive el. hutigt kørende el offpiseløber el. meget tunge løber ! (SL,GS, SX , FFG & øvre del af Metron )

NEOX: Til den mere almindelige løber, lav-medium hastighed og almindelige eller let af bygning ? (Izor (gamle C-serie), Balanze og lign.)

Så langt så godt, nu skulle modellen være på plads, så er der tilbage og finde hvilken del-model du skal vælge !

Dan 05/11 2005 18:45

Selve de forskellige modeller under neox og device, er nummeret, efter den såkaldte DIN/AFNOR FD S 52-748 skalaen.

En Device 310, går fra 3 - 10 på DIN/AFNOR FD S 52-748 skalaen
En Neox 641, går fra 6 - 14 på DIN/AFNOR FD S 52-748 skalaen

DIN/AFNOR FD S 52-748 er kort fortalt en skala for den belastning man indstiller fjederen til, i bindingerne. Sådan at man er sikker på den udløser korrekt og modsat, ikke udløser uden grund.

Denne norm, indstilles efter skiløberens vægt, køn, skistøvlelængde og skiløberens kørestil. læs evt mere her:
http://www.skiportal.dk/2003/sikkerhed.asp?IDtekst=690

---------------------------------------
Eks.
En letøvet, mand på 75 kg og en skistøvle 308 mm (ca str. 42/44)
Skal indstille sine bindinger på 6.0 !

En nybegynder på 50 år +, mand, 85 kg og skistøvle størrelse 332 mm (ca 45/56)!
Skal indstille sine bindinger på: 3,5 !

En Ekspert løber, mand , 95 kg og str 42/44 !
Skal indstille sine bindinger på: 8.0 !

---------------------------------------

Sammenholdt med de forskellige del-modeller:

3-10, 4-12 el 6-14

Når man skal have indstillet sine binding skal man ligger ca. i midten af skalaen, for at sikre sig den korrekte udløsning af bindingen. Altså ikke i den nederste eller øverste 25 %

NEOX/Device 310 :
Anbefalet norm indstillingsværdi: 4 - 7

NEOX/Device 412:
Anbefalet norm indstillingsværdi: 6 - 10

NEOX 614
Anbefalet norm indstillingsværdi: 8 - 12

Så hvis du ligger til at skal have en værdi på 8, vil jeg anbefale 412, der er INGEN grund, tværtimod til at vælge 614 med mindre du er 95+ kg, ekspert som kører ekstrem aggressivt/hurtigt eller kører meget park/pipe eller dyb sne !

Det blev vist lidt indviklet, men håber du er med på princippet: Du burde nu selv kunne finde den binding der passer til dine egne behov!!

Kean 05/11 2005 19:58

De skal vist tages med et gran salt, de eksempler du kommer med Dan. Tror fx ikke jeg ville anbefale en tung expertskiløber, kun at have bindingerne på 8! Ikke med mindre personen er klar på at tabe en ski i ny og næ ved hårde opbremsninger eller ujævnt underlag etc.

Garry Brooks 06/11 2005 16:08

Tusind tak Dan, nu har jeg da lidt at gå efter...

Dan 08/11 2005 14:06

> Kean

Jeg ved ikke ud fra hvilket grundlag, du ønsker at stille tvivl ved den nye norm "AFNOR FD S 52-748".

De eksempler jeg har fremført i det tidligere indlæg, er taget direkt ud fra officielle "AFNOR FD S 52-748" - indstillingsvejledning !

En ting er dog sikkert, indførelse af den nye "AFNOR FD S 52-748" også kaldet den "franske norm", "Har reduceret antallet af knæskader med 38 % og antallet af korsbåndslæsioner med 26%."
^kilde: http://www.skiportal.dk/2003/sikkerhed.asp?IDtekst=690

Det skal selvfølgelig også fremføres, ovenstående norm ikke er udviklet til brug hos konkurrence løbere, men almindelige skiløbere herunder også eksperter !

Så er den vist ikke længere !

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen