Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Peter Holmen 12/02 2013 20:36
Hej alle kloge og berejste skifolk!
Vi kan komme afsted til berchtesgarden i påsken med alt inklusive for meget få penge. Men men hvordan ser det ud med skiløbet i det området så sent på sæsonen?
Vi er en lille familie på 2 voksne og 2 børn, hvoraf den store på 6 er ved at være hård til at løbe på ski.
Vi snakker virkelig få tusinde kroner, så er det værd at tage chancen?
Brian Lund 13/02 2013 00:08
Sv: Berchtesgarden påsken 2013
"Få tusinde kroner" lyder meget billigt? Er det så kør selv? Hvor har du set det?
Områderne ved Berchtesgaden ligger ikke ret højt, det højeste punkt er 1800m og der er heller ikke mange pister. Til gengæld falder påsken lidt tidligere i år...
Jeg vil ikke garantere noget, meeen mon ikke der er bare et par åbne pister, men det er selvfølgelig heller ikke for meget hvis man er rigtig god til at stå på ski! Det hele er _meget_ afhængig af hvordan vejret bliver når vi når frem i nærheden af påsken!
Thomas 13/02 2013 00:42
Jeg har lige bestilt en tur derned i uge 11. Det ville have været nemmere for os i påsken, grundet de helligdage der ligger der, men jeg læste et sted at der var chance for, at det blev en tur på vandski i uge 11, så derfor turde jeg ikke tage chancen i uge 13. Mener det var i en avis anmeldelse af stedet jeg læste det. Men igen, det variere jo sikkert fra år til år, men stedet lukker for ski i 14, sikkert fordi det er usikkert med vejret der.
Finn 13/02 2013 07:33
Det er da rart, at ERFARNE skiløbere med 26 skidage på bagen, hvoraf flere er i en lade i Tyskland, udtaler sig og giver gode råd, på denne og andre tråde.
Peter H 13/02 2013 08:22
det er da meget bedre at komme med råd end at være nedlandende, som dig Wagraineren.
Anyways.
Det var mig der startede tråden og jeg må nok indrømme at uge 13 bliver en anelse for varm. Jeg har læst på andre internationale fora, at det kan være et helvede i Berchtesgarden på den årstid.
Få tusinde er 6.000,- med alt inklusive.
Kenneth Hansen 13/02 2013 08:34
Hej Peter H.
Lad mig prøve at give mit besyv med til dig. I har fået en supergod pris. Berchtesgarden er sågar grundet prisen, noget jeg har overvejet at tage som en "ekstra skiferie" næste år, om priserne er ligeså billige der. Og jeg tillader mig at kommentere dit indlæg, selvom jeg lige er startet med skiløbet i alperne her i 1974"
Muligvis er vejret på det givne tidspunkt ikke optimalt - men personligt tror jeg at I får en god tur. Det er ikke verdens største terræner der er lokalt. Men de har vejr mæssigt en flot sæson dernede.
Og pointen kan også være at du starter bilen om morgenen og vupti - så er du i Amadé - Lofer - Sallbach - Zell am See/Kitzsteinhorn eller lignende.
Hvorom alting er - hav en super tur og skriv bagefter om det er ok i Berchtesgarden. - Kenneth Hansen
Brian Lund 13/02 2013 11:36
Vejret er umuligt at spå 1½ måned frem i tiden! Og det gør jeg absolut heller ikke noget forsøg på. Mellem jul og nytår var der, hvad var det, 20-25 grader i München kun 150 km fra Berchtesgaden!? Det kan slå totalt om fra frost og sne (nu) til plusgrader tø og regn på under en uge...
Er det 6000 for jer alle 4, inkl bus? Eller per person? Jeg spørger fordi hvis det er billigt nok kunne jeg selv være interesseret - hvis jeg kan få råd! Berchtesgaden/Königssee er et rigtigt lækkert sted også når man IKKE står på ski, jeg har været der flere gange før (nej IKKE på ski, Hr. Wagrainer)!
Tina 13/02 2013 14:13
Det at tilbringe mere end et år på en og samme destination er tilsyneladende for Hr. Wagraineren baggrund nok til at kommentere på andres viden. Som flittig læser af dette forum, kan jeg oplyse at jeg aldrig har konstateret fejl i B-L's oplysninger eller råd samt han altid svarer pænt og venligt. Det sidste skulle man vel også kunne klarer, selv om man har holdt mange fødselsdage ;-)
Ang. Peters spg. Jeg ville tage chancen – prisen er god og der er i nærheden flere muligheder for at komme højere op hvis i syntes det bliver for varmt.
God ski til alle
Asbjørn Nissen 13/02 2013 17:05
Først og fremmest!!
Jeg ville ikke være så nervøs mellem jenner og midter stationen er der helt sikkert muligt at stå på ski. Også med en rimelig sne kvalitet indtil midt eftermiddag. Om der er overfyldt på dette stykke, kan jeg ikke udtale mig om har ikke været afsted i påske i netop dette område. Resten af området ligger lidt lavt og her bør man ikke have alt for meget tiltro til super skiløb eller sne kvalitet i uge 13. Området ligger ikke længere væk fra andre områder med lidt flere piste i højden 1500 -2000 meters højde hvor det normalt er super at stå i uge 13.
Noget lidt andet! Synes det er en sjov ting at gøre erfaring op i ski dage. Personligt har jeg ikke helt tal på mine skidage. Der er dage hvor jeg kun har stået en time andre dage har jeg stået næsten 12 timer er begge dage en skidag? Nogle dage mens jeg boede i Østrig har jeg været syg, området har været lukket på grund af dårligt vejr. Jeg har også herhjemme været på ski i gern søhøjland betragter jeg overhovedet selv det som en skidag.
Nej for at komme ind til kernen i mit svar erfaring handler i mine øjne ikke kun om skidage men mere om hvad har man lært i de dage hvor man var afsted. Jeg har set folk der har været afsted på ski i 40 år som stadig kun står i plov. Omvendt har jeg undervist folk som efter et par dage på ski har kunnet stå godt parallelt ski efter et par uger. Personligt ville jeg lytte mest til nummer 2 eksempel. Styrken og svagheder ved dette forum er tæt forbundet styrken er at man kan få hjælp af alle uanset niveau her på siden. Ulempen er at der engang imellem bliver givet nogle forkerte svar. Her synes jeg ikke der er givet noget dårligt svar omend jeg selvfølgelig mener mit er det rigtige!!!! Griner med en smugle selv ironi!!
Gl 14/02 2013 10:00
Berchesgaden: Vi har været der 2 gange - også p.g.a. den favorable pris til børnefamilier. Uge 11 med masser af sne og uge 6 med grønne marker. Berchesgaden er beliggende i en nationalpark og der er en "tysk" regel om, at der ikke må bruges "snekanoner". Derfor er man afhængig af masser af sne. Vi har også måttet køre til Østrig og stå på ski - men så skal man jo selv betale for et forholdsvis dyrere liftkort til hele familien. Men med sne et dejligt område - som er pengene og oplevelsen værd.
Brian Lund 17/02 2013 17:13
"Am Jenner garantieren insgesamt 83 Schneilanzen und 15 hochmoderne Propeller-Schnee-Erzeuger weißes Vergnügen."
Så de har altså snekanoner, i hvert fald på Jenner! :)