Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Claus Sørensen 01/01 2013 12:48
Årets herre skitur går i år til Bad Gastein, med 3 1/2 dags ski. Ingen af os har været der før. Vi er 11 ialt & det er en blandet omgang i år, fra helt nye til meget erfaren. Så det bliver nok noget med af folk bliver delt lidt op, alt efter hvor/hvordan de har lyst til at kør tænker jeg.
Søger lidt generel Info fra nogen der kunne have nogle guldkorn, som man ikke lige kan læse sig til. Alt har interesse ;^)
Spørgsmålet:
1. Er nogen der har nogle gode forslag til områder hvor der er lidt for alle. Og steder der bare skal opleves.
2. Vi tager toget, og derfor tager vi ikke ski med hjemmefra. Gode bud på, hvor der er god skiudlejning, til fornuftig priser.
3. Og med hensyn til afterski, hvor er det godt at holde afterski. Har kun hørt om silverbulit, da det vel er det mest "kendte" sted, eller?? Men derfor vel ikke nødvendigvis det bedste sted.
På forhånd tak
/Claus
Thomas Jensen 01/01 2013 17:39
Sv: Bad Gastein.
Hej
1) hvis I skal bo i bad gastein by er det nemmeste for jer at stå på ski i selve bad gastein. Dvs. på bjerget stubnerkogel som hænger sammen m. schlossalm (bad hof gastein). Det er det største sammenhængende delområde.
Hvis der kommer en dag m. høj sol og gerne vindstille bør I besøge sportgastein (m. bus fra banegården). Det er ægte højalpint m. ca. alt skiløb over trægrænsen.
Det bedste pisteskiløb (mener jeg) finder man i dorf gastein/grossarl. I skal med bus fra enten bad hofgastein eller bad gastein for at komme derned.
Så alt i alt ville jeg nappe en dag hvert sted hvis jeg var jer.
2) det nemmeste er at leje ski lige v. stubnerkogel-liften hos Schober. Der ligger også et "træhus" på p-pladsen som rummer Skiverleih Lederer. Det er sikkert billigere end Schober. Overfor banegården v. siden af Felsentherme (badeland) finder I Hervis - det er sikkert det billigste.
Hvis I er m. bus og bor lidt væk fra liften kan I overveje skidepot v. stubnerkogelliften.
3) Det afhænger lidt af hvornår I skal derned. De forsk. bureauer har lidt deres egne steder i forb. m. deres hoteller. Men der er udover silver bullet også Häggbloms (overfor shell), og Heksen (lille træhus v. turistinfo). Umiddelbart v. pisten på stubnerkogel er der en mindre schirmbar hvor der fint kan være fest.
Go tur
vh
thomas jensen, http://alpeferie.dk/
Esben Hald Eliasen 01/01 2013 17:51
hej.
har været der et par gange. Var især glad for sport gastein, men hvis det skiløb til alle er hof gastein fin.
var ikke glad for skiløbet i bad gastein da der ikke var noget sne i bunden af pisten, det var uge 7.
Der er et godt diskotek/ bar nederst i byen.Det kan jeg godt anbefale, det ikke så stort, men de går til den..
Thomas Jensen 01/01 2013 17:56
Hej
Pisterne på forsiden af Stubnerkogel (ned mod bad gastein) er i år af en helt anden kvalitet end tidligere år. Fra mellemstationen til top er der blevet plastret til m. snekanoner, som giver fine forhold.
Transportpisten fra mellemstationen til byen er det typisk fortsat ikke imponerende (der er først kunstne og bedre pister der fra næste år). Så m. mindre I rammer et snefald tager man typisk liften ned fra mellemstationen (m. mindre man har mod på offpisten i skoven, som typisk er mere eller mindre uberørt).
vh
thomas jensen
Claus Sørensen 01/01 2013 19:11
Jeg takker den gode Info.
Vi tager der ned fra tirsdag - lørdag i uge 3 med tog. Det er udenom rejseselskab, så arrangere selv det hele. Først booket hotel 4 You(ng) men blev desværre "hjemløse" d. 22 dec. da de under en ombygning har total skadet hotellet med vand fra en rørskade.
Så der skulle handles lidt hurtigt for af finde noget andet, at bo i & som alternativ kunne bookingselskabet "tilbyde" :Appartementhaus Chalet Gastein, Kaiser Wilhelm-Promenade, Bad Gastein, Østrig istedet. Hvilket vi er lidt trætte af, men det vigtigste er vi har fundet noget andet ;^)
Jeg kan se det ligger ret tæt på Graukogel liften, men jo på modsat side, i forhold til Stubnerkogel. Men der er bus i nærheden også, så mon ikke det går.(Har dog kunne læse mig til, at det står lidt sløvt til med busafgange osv.) ?
Jeg tænker også vi vil prøve de forskellige områder, for at få alle indtryk med.
/Claus
Nickie 02/01 2013 09:29
Glem alt om skibussen der går fra Graukogel - den går som vinden blæser. Vi boede lige ved siden af og måtte hver dag tage en taxi til Hovedliften i byen - pris ca 10 Euro
Thomas Jensen 02/01 2013 09:33
Hej
bor man på chalet gastein er det ikke bussen fra graukogel som er den nemmeste.
at bussen fra graukogel går som vinden blæser kan jeg ikke helt genkende - den går for sjældent, kan vi hurtigt blive enige om. Men den kører da mig bekendt rettidigt.
vh
thomas
Nickie 02/01 2013 09:41
Beklager Thomas men det gør den ikke - der stod at den bla skulle køre kl. 10.00 (som var ok for os) den ene dag kom den 10.25 og næste dag 10.28 - så opgav vi og tog taxi resten af ugen både frem og tilbage.
Thomas Jensen 02/01 2013 09:53
Hej
æv, træls må man sige :(
de gange jeg har taget bussen har det passet.
Men er kl. 10 ikke også lidt sent når nu liften åbner 8.30 :)
vh
thomas
Claus Sørensen 31/01 2013 20:43
Så er vi kommet hjem efter nogle gode dage i Bad Gastein. Så derfor en lille update.
De to første dage var med konstant snevejr, men kunne dog godt står på ski ;^) På dag 3 tog vi bussen til Sportsgastein, hvor der efter to dages snevejr, var perfekte forhold & med fuld solskin. Så det var nogle trætte drenge der tog bussen hjem mod Bad Gastein om eftermiddagen ;^)
Vi boede på Chalet Gastein nederst i byen. Så der var en del transport frem og tilbage hver dag. Og kan kun rose busserne derned, som kom til tiden hver gang, hvilken vores turleder (også os andre) var svært glad for ;^)
Med hensyn til afterski i byen vil jeg sige, at jeg synes diverse steder ligger lidt for spredt i forhold til hinanden, p.g.a. højde forskellen i byen. Og så virker det som om stederne er meget skandinavisk præget & spiller derfor ikke så meget østrigsk afterski musik, hvilket egentligt er lidt ærgerligt, da det lige kunne give den sidste stemning.
Men alt i alt en god destination med fint skiløb & flinke mennesker. Og får 4+ ud af 6 i alt herfra ;^)