Antvärter kursus

Edda Hendrup 17/09 2006 19:14

Hej
Jeg overovejer stærkt at tage til østrig over vinteren som skilærer. Har allerede fået tilbudt nogle jobs, men kunne godt tænke mig at høre om hvordan det der kursus er?
Er det tyske sværdt? For jeg har ikke haft tysk siden 9. klasse (3,5 år siden nu).
Hvordan foregår det med prøver og sådan? Har hørt noget med både en praktisk og teoretisk? Er ikke så bange for den praktiske, mere den teoretiske, med at kunne forstå det og sådan?
Så ville meget gerne høre om nogle erfaringer!

- Edda

Kommentarer:
Der er i alt 6 svar i denne forumtråd.

Dennis Kuhlmann 17/09 2006 19:45

Sv: Antvärter kursus

Jeg er selv uddannet i Norge, men har arbejdet en sæson i østrig, primært med folk der er uddannet i østrig. Og fra hvad jeg har hørt, er det ikke nødvendigvis noget man behøver at bekymre sig for meget over. Jeg kender flere, der har bestået anwärter, på trods af at de snakkede intet eller meget lidt tysk.

Hvis du er engareret, så bliver du sikkert placeret ved siden af en østriger, som du kan skrive af fra, eller noget i den stil. Det plejer vist at være en af løsningerne. Det går vist primært op i skiløbet dernede, altså at du er i stand til at løse de forskellige opgaver tilfredsstillende.

Det er i hvert fald bare at prøve. Du kan muligvis få jobbet selvom du dumber, og så bare tage kurset senere på sæsonen hvis det er. Det kender jeg i hvert fald også nogen stykker der har gjort

Edda Hendrup 17/09 2006 20:15

Tak for svaret.
Det lyder meget godt.

Frank 18/09 2006 19:59

Jeg tog antwärter-kurset i Østrig for 5 år siden. Man skal op til en praktisk prøve og en teoretisk prøve.

I den praktiske prøve skal du vise: (hvis det ikke har ændret sig)
- en pæn plov med korrekt kropsholdning.
- en øvelse som drejer sig om den korrekte alpine-grundstilling på tværs af pisten.
- og endelige pflugschwingen, som består af plov i svinget og parallel-skiføring på tværs af pisten.

Ang. den teoretiske prøve, så skal du ikke bekymre dig om det tyske, da de ikke går særlig meget op i det. Som Dennis rigtig skriver, så er det bestemt ikke umuligt at skrive af, og desuden er lærerne under prøven meget hjælpsomme med at formulere svarene på tysk. Der var eksempelvis australiere, som aldrig havde snakket eller skrevet tysk før som bestod begge prøver....

Og hvis du mangler inspiration til et godt skisport sted, så kan jeg anbefale st.anton. Det er et kanon skiområde, med druk og after-ski, hvis det er det man er til. Den store skiskole i st.anton, Skischule Armberg (www.skischool-arlberg.com) kan altid bruge flere undervisere. Lønnen ligger vist omkring 700-800 euro, hvor huslejen så er betalt. Derudover får du selvfølgelig også rabat eller ligefrem gratis mad på visse restaurants, når du medbringer gæster.

v.h.
Frank

Edda Hendrup 19/09 2006 18:30

Nå det lyder lidt mere betryggende.
Hvordan foregår den teoretiske prøve?
Stiller de nogle spørgsmål og så skal man selv formulere svar på tysk? (grammatik?) eller hvordan?

Frank 19/09 2006 19:50

Den teoretiske prøve er temmelig langt væk i min hukommelse. Men jeg mener, at der var et spørgsmål til hvert kapitel i den store anwärter-manuel. I denne manual er der kapitler som
- børn og skiløb (bl.a. børns anatomi og hvilke hjælpemidler man kan bruge for at lære dem skiløb)
- undervisningsøvelser (øvelser fra begynder op til starten af parallel-skiløb)
- førstehjælp(siger sig selv :-))
- naturlære(miljø i forbindelse med skiløb, hvordan man eksempelvis generer skovens dyr mindst muligt)
- snelære(bl.a. laviner)
- materialelære(ski, bindinger osv.)

Et spørgsmål til undervisningsøvelser kunne være at opstille de 6 øvelser man skal igennem, når man vil lære en begynder ploven.

Og ja, de stiller et skriftligt spørgsmål og du skal formulere et skriftligt svar på tysk. Men som sagt du skal ikke bekymre dig om grammatikken.

Og jeg mener, at prøven varer 2-3 timer.

Mvh.
Frank

Anders Lysholm 20/09 2006 17:14

HEj

Er også Anwärter og tog den for 2 år siden.

Lige et par tilføjelser:

Du behøver ikke at bekymre dig om de teoretiske prøver.

Men er ikke helt enig i det sproglige. Jeg var rigtig glad for mit højniveau tysk når jeg skulle modtage instruktioner og fejlretninger på pisten. Det kan tiltider gå hurtigt selmom nogen er villige til en gang imellem at gentage på engelsk.

Desuden er de praktiske prøver afhængige af i hvilket områder du tager Anwärteren. I Salzburger er den lidt anderledes end ham Frank beskriver.

Anders

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen