Antvärter kursus

Edda Hendrup 17/09 2006 19:14

Hej
Jeg overovejer stærkt at tage til østrig over vinteren som skilærer. Har allerede fået tilbudt nogle jobs, men kunne godt tænke mig at høre om hvordan det der kursus er?
Er det tyske sværdt? For jeg har ikke haft tysk siden 9. klasse (3,5 år siden nu).
Hvordan foregår det med prøver og sådan? Har hørt noget med både en praktisk og teoretisk? Er ikke så bange for den praktiske, mere den teoretiske, med at kunne forstå det og sådan?
Så ville meget gerne høre om nogle erfaringer!

- Edda

Kommentarer:
Der er i alt 6 svar i denne forumtråd.

Dennis Kuhlmann 17/09 2006 19:45

Sv: Antvärter kursus

Jeg er selv uddannet i Norge, men har arbejdet en sæson i østrig, primært med folk der er uddannet i østrig. Og fra hvad jeg har hørt, er det ikke nødvendigvis noget man behøver at bekymre sig for meget over. Jeg kender flere, der har bestået anwärter, på trods af at de snakkede intet eller meget lidt tysk.

Hvis du er engareret, så bliver du sikkert placeret ved siden af en østriger, som du kan skrive af fra, eller noget i den stil. Det plejer vist at være en af løsningerne. Det går vist primært op i skiløbet dernede, altså at du er i stand til at løse de forskellige opgaver tilfredsstillende.

Det er i hvert fald bare at prøve. Du kan muligvis få jobbet selvom du dumber, og så bare tage kurset senere på sæsonen hvis det er. Det kender jeg i hvert fald også nogen stykker der har gjort

Edda Hendrup 17/09 2006 20:15

Tak for svaret.
Det lyder meget godt.

Frank 18/09 2006 19:59

Jeg tog antwärter-kurset i Østrig for 5 år siden. Man skal op til en praktisk prøve og en teoretisk prøve.

I den praktiske prøve skal du vise: (hvis det ikke har ændret sig)
- en pæn plov med korrekt kropsholdning.
- en øvelse som drejer sig om den korrekte alpine-grundstilling på tværs af pisten.
- og endelige pflugschwingen, som består af plov i svinget og parallel-skiføring på tværs af pisten.