Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Helle Errebo 30/11 2012 11:37
Hejsa
Vi har været så modige, at bestille næste års skiferie, i Andorra.
Med Suntours, uge 8 i Soldeu, på Hotel Naudi.
Er der nogen, der kan bidrage med - helst positive - tilbagemeldinger om stedet.Her tænker jeg både på hotellet og skiområdet. Er der steder - pister,restauranter, listige steder som vi bare ikke må misse ?
Hilsen Helle
Asbjørn Nissen 30/11 2012 12:08
Sv: Andorra
Hej Helle
Her ikke selv været der men kan nævne at Thomas Uhrskov i "På ski igen igen" afsnit 2 har noget om Andorra. På ski igen igen går pt. på dk 4
Kimkurt 30/11 2012 15:57
Hej Helle
Jeg har heller ikke selv været i Andorra, men kan opridse hvad jeg så Thomas Uhrskov fortælle i "På ski igen, igen, igen" episode 1
Positivt:
-Lange pister
-Lollands hældning
Selvom Andorra ligger i Pyrenæerne kunne de kaldes "Fjalperne" en blanding af fjeldene og alperne da der er mange lange pister med moderat hældning.
-Blærerøvsegnet
Da folk som står på ski i Andorra åbenbart ikke er særlig gode (kendetegnet ved at de kører uden hjelm), ligner en gennemsnits dansker nærmest en halv professionel.
-Charmerende Kaos
A la Frankrig og Spanien.
-Få slæbelifter
Det giver vist sig selv.
-Solen
Solen skinner fra en skyfri himmel otte ud af ti dage i Andorra.
Negativt:
-Lang transporttid
Flyver til lufthavnen i Barcelona og derefter tre til fire timers bjergkørsel.
-Få træer
På de dage hvor solen ikke skinner er det svært at orientere sig i terrænet.
-Charmerende Kaos
Nogle gange er det mere kaos end charmerende.
-Rygning
I Andorra må man ryge alle steder. Ude, inde og over det hele, sågar er det installeret askebægre i lifterne.
Før i tiden kunne man spare penge på alt hvad man kunne købe i Andorra, sådan er det ikke i dag. Dermed ikke sagt at man ikke kan gøre en god handel, men man skal se sig for.
Det fortælles også at børneområdet er det bedste og mest gennemførte han har set på de mere end hundrede destinationer han har besøgt.
Alt i alt er han (som altid) meget begejstret for skiområdet og det virker ihvertfald som et sted han vil vende tilbage til.
Jeg vil understrege at INTET af dette bygger på egne erfaringer, det er udelukkende set i "Thomas Uhrskov på ski igen, igen igen" som kører på Dk4 hveranden Onsdag Ca. kl. 21.
Jeg håber at i kan bruge det til noget og jeg håber især at i får en rigtig god tur.
Mvh
Kim
Thomasdk 30/11 2012 18:56
Man kan også bare vælge at se videoen på hans webside, eller dette link hvor han har lagt den op. 4:55 med skihygge.
http://player.vimeo.com/video/14445004
Michaelj 01/12 2012 00:05
Hej Helle.
Jeg var i Andorra i uge 10 2012. Vi boede dog i Pas de la Casa, som jeg vil betegne, som den mest livlige by. Den ligger længst til venstre og man krydser så på tværs, istedet for at starte i midten hvor Soldeu ligger.
Der er ikke meget afterski stemning, som man er vant til i Østrig. Det er småt med høj musik og disco, men det betød ikke så meget for os, da vi kommer for at stå på ski.
Der er ikke så mange danskere, kun suntours som udbyder skirejser dertil, men det betyder også, at det ikke er overfyldt. Niveauet på skiløb er nok at betegne som middel. Men man kan sagtens få en fed uge på ski især fordi vejret ofte er fuld sol.
Da vi var afsted var vejret hele ugen solskin fra skyfrihimmel, man frøs aldrig og pisterne forblev super fine, selvom det ikke rigtig sneede mens vi var der.
Der er mange fotografer på pisterne som tager rigtig mange fede billeder som man kan se gratis på nettet eller i deres butik og selvfølgelig købe.
Vi oplevede sjældent kø ved lifterne og man bevæger sig over flere bjergtoppe end kun på et bjerg, så skulle det blæse er der altid områder med læ. Det er meget let at finde rundt, dog skal man måske krydse en rødpiste for at komme videre rundt en gang imellem. Men det er ikke et problem fordi det er ikke de stejleste pister man løber rundt på. (kan være lidt for fladt flere steder).
Soldeu ligger midt i og der er nogle store gode parker, hvis man er til det.
Vi syntes det var en rigtig fed uge og en god ting var at man kunne køre "begynder offpist" mellem pisterne og derved aldrig fare vild og næsten altid ende ud på pisten igen. Men vær opmærksom på, at der er en del skarpe klipper hvis ikke snedybden er stor.
Hvis man skal finde nogle minusser, så er det nok at pisterne ikke er så stejle eller lange og er man derfor en rigtig god skiløber, kan der måske mangle lidt udfordring.
Plusserne er helt klart vejret, brede pister, få mennesker, varieret skiløb, ikke så mange unge fulde mennesker og hyggelig stemning.
Jeg vil helt klart anbefale Andorra og det er et sted vi helt sikkert skal tilbage til igen.
Har en kort video, hvor man kan få et lille indtryk af skiområdet.
http://www.youtube.com/watch?v=FiuXx4n8WAo
Christina 03/12 2012 10:29
Hej Helle
Min kæreste og jeg var i Andorra i uge 6 2012. Vi boede i Pas de la Casa, der (som Michael også skriver) er den livligste by med flere afterski-steder. Vi holdt os dog mest til hotellet om aftenen (boede på Himalai Pas).
Andorras store styrke som skisportssted er klart de velholdte lange, brede pister med relativt få mennesker. Og man står sjældent i kø til lifterne. Området er nemt at komme rundt i, og Soldeu ligger lige midt i det hele.
Kombineret med relativt høj snesikkerhed og masser af sol gør det Andorra til et fedt sted at stå på ski.
Shoppingmæssigt kan man gøre gode køb på især ski-/sportsudstyr og -tøj samt alkohol. Elektronik er ikke synderligt billigere end derhjemme.
Vi var superglade for at være af sted, og vi har valgt at tage til Pas de la Casa igen i uge 9 2013.
Helle Errebo 03/12 2012 20:42
Hejsa.
Mange tak for god respons. Dejligt, at det hele stort set er positivt. Nu glæder vi os rigtig meget. Tror terrænet er meget passende, vi behøver ikke de helt sorte pister. ( 50 plus :-) ).
Thomas Uhrskov, kan få de fleste steder til se fantastisk ud !!
Hilsen Helle