Gitte 14/01 2008 20:54

Hejsa

Er der nogen, der har prøvet at rejse med Alpetoget? Hvis, så vil jeg gerne høre om, hvad I synes om Alpetoget.

Kommentarer:
Der er i alt 4 svar i denne forumtråd.

Kasper 21/01 2008 10:12

Sv: Alpetoget

Kom hjem i går, og er er ikke udpræget positiv

Fordelen er klar iforhold til bus (se ovenstående), men vil foretrække fly eller kør selv.

Vi havde en halv dag på ski da vi ankom og en hel dag på ski på afrejsedagen. godt nok.

Der er tanz-wagen(barvogn) og resturantvogn, hvor maden kan spises. m
Man kan købe gullashsoppe, pasta og kødsovs o.lign.
De uddeler morgenmad om aftenen (-brød) og brød og varmt vand til kaffe/te/chokolade om morgenen.

man skal ikke have store forventninger til hygiejnen.
gangene er glatte eller klisterede pga. sprut og øl der er tabt, toiletter ikke for lækre (hvis de er åbne), og man risikere selvfølgelig at blive sat sammen med nogen der måske irrettere en i 23-26 timer i kupeen, hvis man ikke selv fylder den ud.
ta en bærbar med til film til hjemturen... den er lang. især når man holder og venter mange timer i nordtyskland. vi ankom 7½ time forsent til fredericia.
bare lidt erfaringer... go tur

Katrine 21/01 2008 12:12

I skal huske at der er forskel på de tog i skriver om. Der bliver spurgt til hvordan det er at køre med Alpetoget, så svarer en der har kørt med skiexpressen, og det er altså to forskellige tog.

Alpetoget kører til Østrig og Italien.

Alpetoget er et udemærket alternativ til fly, bus og bil. Der er fordele og ulemper ved alle former for transport, så overvej hvilken form for transport du ønsker.
Som Rasmus Johannesen skriver er der nogle fordele og ulemper, jeg har dog en enkelt ting jeg gerne vil rette. Det er det med hvor meget man kan stå på ski på ankomstdagen, og det er MEGET MEGET afhængigt af hvilken destination du skal af på. De første bliver sat af i Østrig før kl 6, og kan derfor sagtens nå at komme til destinationen,få ski på og komme op med den første lift. Rejser du derimod til Bad Gastein er du der ca. 9.30, og så vil der gå noget tid inden du er på pisten. RING til dit rejseselskab og få yderligere oplysninger om hvornår toget er på den destination du skal af på (og husk at det selvfølgelig kun er vejledende).

Og ja et tog kan ligesom bus, bil og fly være forsinket som det var tilfældet denne weekend på alpetoget. Men det er altså ikke normalt! Men hvis du kører selv og motoren bryder sammen vil du heller ikke komme hjem før mange timer senere. Det er selvfølgelig ikke særligt sjovt!

Hilsen Katrine (togguide)

Simon 21/01 2008 14:17

Jeg er lige kommet hjem i går med Skiekspressen til/fra Frankrig, og jeg synes klart det er et bedre alternativ til bus.

Udover de fordele og ulemper der er nævnt, så er det selvfølgelig irriterende at man føler man ikke kommer nogen vegne, fordi man holder så meget stille, men når alt kommer til alt bruger man den samme tid som i bus, man sover bedre fordi man kan ligge udstrakt (med mindre man er over 180 cm. høj), og man kan gå lidt rundt eller ind i bistrovognen.

At nogen så i går havde valgt at stille på tværs af en jernbaneoverskæring i Tyskland, hvilket medførte et uheld hvor et tog skulle fjernes af en kran, det gav så fire timers forsinkelse for os - og åbenbart 7½ time for Østrigs-toget. Men det kan man jo ikke gardere sig imod!

Jeg vil sige, at hvis man vejer komfort op mod pris og tid, så er toget altså det bedste alternativ. Det er klart hurtigere at flyve men også dyrere, det er mere direkte at køre med bus men mindre komfortabelt, og det er selvfølgelig mest direkte at køre i bil, men der skal man sidde ned på samme måde i mange timer.

Jeg oplevede i øvrigt heller ikke, at der var fedtet og ulækkert i vores tog, jeg tror folk til Østrig drikker lidt mere på vejen end vi andre gjorde :)

Mvh.
Simon

Rasmus Johannesen 15/01 2008 09:01

Hejsa

Vi var sidste år 2 der rejste med toget fr KBH til Alpe D Huez - En lang tur. Personligt er det ikke min foretrukne rejseform. Fra vi kørte fra Høje Taastrup st. til vi var i Alpe gik der ca. 26 timer og det samme retur. Dette er fordi man skal vente på den almindelige planlagte trafik på skinnerne.

Det findes kupeer til 6, 3, 2 og jo færre personer jo bedre og dyrere er det :-) Vi rejste i 6 pers. kupe. Der sidder man som i de gamle togkupeer 3 på hver side af en lille gang med ansigterne mod hinanden og med mulighed for at have et bord i midten. Der er 220V i toget og tæpper og hovedpuder mener jeg og så varme. Der er selvfølgelig også toiletter og det tog jeg var med kunne man også købe pølsehorn, kaffe the og andre småting, men prisen er pænt høj.

Fordele:
Man skal ikke selv køre og ligger bedre end i bil og bus
Man kan gå rundt og strække benene
Man er ikke så afhængig af vejret på turen derned
Hvis man er mange sammen er der massere tid til hygge.
Er man to voksne og to børn og har betale 4 pladser kunne man med fordel købe de to sidste og have plads til ungerne evt. undersøge om alle kunne være i en 3 pers kupe :-)
Hvis man kører selv er det totalt set nok billigere hvis bilen ikke er fyldt helt op

Ulemper:
Tiden (vi kunne alt i alt spare 10-12 timer ved at køre selv)
Man er fastlåst af en tidsplan man ikke selv har lagt og kan ikke stå på ski hele ankomstdagen og afgangsdagen (vi havde ½ skidage der).
Man kan ikke få varmt mad på turen (men nogle havde taget pålæg mm. med og sad og fik laaaang frokost med det store kolde bord)
Der er ikke meget plads når man er 6 voskne og bagage i kupeen, dette er specielt et problem hvis man kommer til at sidde med nogen man ikke lige er så vilde med... Vi gik nu meget godt i spænd med dem vi kørte med og generelt tror jeg at det nok skal gå hvis alle er indstillede på det.

Det var så lige lidt om mine tanker mht. togturen. Hvis man er nok i bilen foretrækker jeg denne rejseform, men mange andre vil hellere med tog eller fly, så det er op til den enkelte. Specielt vil jeg mene at toget er godt til grupper på 5+ så man kan have en eller flere kupeer for sig selv og planlægge fælles med ect. der tror jeg virkelig man kan komme til at nyde turen.

Man sidder og ligger ikke voldsomt godt i toget, men man ligger helt vandret og har vel ca. 70 cm skumgummi madras at ligge på.

Mvh
Rasmus

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen