Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Tyskland
Weekendski
Gert 29/11 2010 14:01
Hej alle
Vi er en familie (mor/far +2 børn på 10,13), hvor ingen af os nogen sinde har stået på ski men nu skal det prøves, så vi søger nogle råd vedr. vores første skiferie. (dvs der skal ikke tages hensyn til at der skal være muligheder for erfarne skiløbere).
- Vi vil helst ikke for langt væk (mht transport) - dvs. Idre Fjall er laangt væk i vores verden (alle transportformer er ok).
- Vi vil helst kunne være sammen det meste af dagen på skiskolen, evt skiskole separat (børn/voksne) om formiddagen og sammen på ski(skole) om eftermiddagen.
- Foretrækker dansk sprog hvis muligt (alternativt svensk/norsk og tysk/engelsk).
- hotel/hytte og pister må meget gerne ligge tæt, så transport rundt ikke koster for meget tid og besvær.
- umiddelbart tænker vi at vi max skal være væk en 7 dage (med tanke på at det er en test) og i skolernes vinterferie.
Umiddelbart tror vi at vi søger en komplet pakke, hvor alt er arrangeret for os - så kan vi næste gang eksperimenter lidt mere på egen hånd.
Så hvis du har nogle tip til steder eller rejsebureauer der egner sig til absolut begynder familie, så hører vi meget gerne fra dig.
Rikke Fuglsang 11/12 2010 13:14
Sv: Absolut begynder familie søger anbefalinger
Kære Gert.
Dejligt at der er så mange som kan anbefale jer gode steder.
Jeg hæfter mig klart ved dit ønske om at I gerne vil afsted sammen som familie. Ferier er til for at være sammen synes jeg også.
Jeg er indehaver og udvikler af en lille dansk skiskole i Hemsedal og Solheisen i Norge. Vi mener det vigtigste med ferien er at være sammen, have det sjovt og udvikle sig i trygge og lærerige omgivelser. Med dette i tankerne har vi udviklet familieprodukter som svarer overens med de behov en familie har når de er på ferie. Kvalitetstid og trygge rammer for udvikling. Vores skiskole arbejder ikke med fejlkorrigering og "skoleinstruktion", men med situeret læring og læring i praksisfællesskaber. Vi har gennem de sidste par år oplevet at denne tilgang giver langt bedre progression i læringsøjemed fordi læringen er fokuseret gennem oplevelser og ikke korrektion.
Derfor vil jeg selvfølgelig inviterer jer til Hemsedal eller Solheisen.
Den letteste måde for jer at arrangere turen på er fx at købe en "kør-selv-pakke" hos Best Travel, som ordner færge, hytte, liftkort og skileje - I skal bare følge kørevejedningen fra Larvik. Det tager ca. 4½ time at køre til Hemsedal fra Larvik og vejforholdene er rigtigt gode.
Der findes rutebeskrivelse på vores hjemmeside www.skeasy.com, hvor I også kan finde priser på undervisning.
Hyttemulighederne i Hemsedal er gode, hvis man gerne vil bo tæt på pisten, dog skal man som nybegyndere være opmærksom på ikke at bo oppe i bakken, men i bunden og omkring børneområdet i stedet.
Best Travel arrangerer også busforbindelser, så I ikke skal tænke på noget selv undervejs, blot hoppe på bussen, som kører jer næsten lige til døren ved jeres hytte.
Hemsedal er som destination et lækkert sted for både nybegyndere og rigtigt gode skiløbere, da terrenget er varieret og godt!
Omgivelserne er smukke og det er overskueligt i terrenget, hvilket er godt, når man er første gang afsted på ski.
I er velkommen til at kontakte os gennem hjemmesiden, også hvis I har brug for flere råd ang. booking af rejse mv.
Med venlig hilsen
Rikke Fuglsang.
Peter 29/11 2010 14:27
Hej Gert,
Kør til Hirtshals, tag færgen (Color Line/ Fjord Line) over til Larvik eller Kristiansand. Kør derfra 1½ til 2 timer til Gautefall.
Alt foregår på Norsk/dansk (området er dansk-ejet).
Da alt har samme ejer; lifter, hytter, hotel, skiskole, skileje osv. kan man med fordel booke det hele på www.gautefall.no.
Vi var der i nytåret 2009/10. 2 familier med 5 børn der skulle lære at stå på ski. Vi har mange, mange års erfaring, fra både alperne og fjeldene, og selvom dette er et af de absolut mindste områder vi har besøgt, så er der alt hvad man har behov for, og der er ikke langt til noget. Priserne matcher også størrelsen af området, så det ligger i den billige ende.
En stor fordel er at hovedliften er en stolelift. Mange små Svenske/ norske skiområder har kun slæbelifte, og så kan man altså godt blive rigtig træt i benene, efter 6-7 timer skiløb i 7 dage !!!
Finn 29/11 2010 15:06
Hej
Jeg kan kun give Peter ret. Gautefall er et kanon sted og lære skiløbet. Alt er i gå afstand og området er dejlig nemt og komme rundt i. Vi har selv været der 2 gange, da min datter skulle starte og kunne godt finde på og tage der op igen når lillesøster skal begynde.
Altid venlig personale, der ikke står af vejen for og køre en lille tur på snescooteren med en 4 årig pige.
Morten Christensen 29/11 2010 15:36
Hej Gert
Jeg ville foreslå Högfjellet i Sälen, et super lille sted, men med alle de udenomsting der skal være hvis nu ski ikke lige er jer hele uge.
Det hele kan bestilles på http://www.skistar.com/da/Salen/
Se evt. min side her: http://skisport.dk/minside/mec/destinationer/
Hvor jeg har besrevet mine oplevelser deroppe sidste år.
Håber i får en rigtig god tur.
Morten
Ski i norden virker..............for mig
Kent D. Hansen 29/11 2010 18:32
Hej Gert
Hvis i vil have en pakke rejse, kan det siges med få ord for en familie som jeres! www.Ski-total.dk. I skal ned til Karin og Henrik i Valmorel og gerne op i deres chalet-lejligheder. De har masser af gæster der vender tilbage år efter år.
super mad og hygge, masser af unger på jeres børns alder, 162 km. skiløb lige uden for døren i et område der primært består af blå og røde pister.
Kort sagt det ypperste skiferie i alle vil blive bidt af.
Kent
Jeppe Boel 29/11 2010 22:41
Hej Gert
Glem alt om Norden. De to på 10 og 13 kommer så hurtigt efter det at området bliver for kedeligt.
I skal tage med Danski til Valloire. De har den samlede pakkerejse, der er dansk børneskiskole, danske guider og dansk hotelpersonale. Dine ski lejer du hos Jean Baptiste Granges´far. Jean ligger i verdenstoppen så de ved lidt om ski dernede.
Valloire byder på 150km virkelig gode begynder pister, og også nogen med fart i. Der er rimelig god plads på pisterne og sjældent lange køer ved lifterne, da disse er effektive. Lifterne består primært af stolelifter og ikke syge træklifter som Norge og sverige er fulde af.
Derudover er der så hamrende koldt i Norden at det ikke er til at holde ud.
Valloire er en ganske hyggelig lille fransk bjergby og når du kører derop kører du på Tour de France strækningen mod Col du Calibier.
Danski´s hotel er af ældre dato, det er slidt, men der er hyggeligt. Og så er opholdet med halvpension og maden er faktisk ret god.
Kører du derned kan det sagtens gøres fra Næstved på 16 timer og vejene er gode hele vejen. Men flyv derned!
Jeg er, som du kan høre, ret glad for stedet da hele min familie er udfordret dernede. Mine børn er 7 og 12 og har været dernede 3 gange nu.
Men ellers vil jeg bare anbefale dig at droppe Norden. Det er for koldt og for kedeligt. Områderne er ganske enkelt ikke store nok til at bruge en uge på dem. Jeg forstår ikk en daddel af at 1.000.000 danskere gider bruge så mange penge på det.
Alperne dur! Og så kan an få vin til sin mad uden at blive flået!
Jeppe
Morten Christensen 30/11 2010 08:00
Hej Jeppe
Ok du vinder på det slogan :-)
Morten
Tim 30/11 2010 13:33
Norden er ikke god hvis man har et par unge mennesker med, det kan godt hurtigt gå hen og blive kedeligt, man skal tage ned syd på.
Som NYBEGYNDER vil jeg sige "Wagrain" i Østrig, der er mange pister og lejer på og det er for jer alle. Der er nogle der mener Wagrain mangler nogle stejle pister, og dem kan vi sender til Frankrig, Italien eller Schweiz.
Jeg vil ikke lave reklame for nogle her, men hvis du stadig vil vide mere, kan jeg fortælle dig meget mere.
bare smid en mail
Tim
Wagrain
Bent Larsen 30/11 2010 22:29
hejGert
Syntes det er en god ide for jer at tage jeres første ski tur , det vil i sikkert ikke fortryde. Men hvor skal i så tage hen ?Når det er første gang vil jeg nok sige at norden er bedst for jer , frem for syd på , syd på kan i jo tage til senere .
Jeg mener nord på er bedst for nybegyndere , fordi ikke så store omr som i syden , mere overskueligt . godt nok kan det være koldt i norden , men til gengæld kan det også regne i syden.Det gode ved at det er koldt , så er der også garanti for god sne hvilket er en fordel , som nybegynder , syd på kan godt være pukkelpist sidst på dagen .men syd eller nord , bare bakkerne hælder nedad , på den første tur , så kan i jo selv vælge næste gang
Gl 01/12 2010 10:24
Vi har været både nord og syd. Helt klart vælg norden, når I skal lære at stå på ski. Skiskolen nord på varer kun et par timer hver dag, hvor det i Østrig nærmest er hele dagen. Der er også mere transport sydpå og det gør ikke noget, når man er erfaren. Men som nybegynder vælg et lille sted, tag på skiskole, hold pause i hytten og så er I klar igen.
God tur. Vi tager selv til Gautefall denne sæson, fordi vi vil prøve et mindre sted, selvom vi har erfarne teenagebørn med.
Gert 08/12 2010 22:24
Hej igen alle sammen
Tak for de mange gode indspark - Jeg tror at vi starter med Sverige og umiddelbart Sälen via SkiStar. (Afgang fra Kbh).
Vender tilbage ultimo februar med en konklusion.
Morten Christensen 09/12 2010 07:52
Hej Gert
Det glæder vi os til at høre om.
Rigtig god tur.
Morten
Kakr49 01/12 2010 20:31
Hej Gert
Helt klart, i skal til Norge eller Sverige første gang, som de fleste indlæg også antyder.
For at hjælpe bedre, kunne jeg godt tænke mig at vide, om i kommer øst eller vest for storebælt, da der er noget med, i ikke vil så lant væk.
Har i tænkt på hvor meget sådan en uges skiferie kan/må komme til at koste ialt, som sagt uge 8 hører til den dyreste af slagsen.
Sverige er helt klart det billigste sted at vælge, frem for Norge og skisportsstederne er ganske udmærkede der også.
Hvis i kommer vest for storebælt, så vil jeg foreslå en pakkerejse fra enten Colorline eller Stenaline.
Til Sverige skal i vælge Stenaline, vil foreslå Sälen, sejl til Oslo, derfra er der ca. 300km. til Sälen. Prøv at klikke jer rundt på vedhæftede links.
Til Norge kan i vælge både Stenaline eller Colorline.
I Norge kan jeg godt tilslutte mig Gautefall. (måske også Kongsberg, er dog et meget lille sted, men kun 100km. kørsel fra færgen i Larvik)
Geilo kunne også være et godt bud, desværre skal man enten med skibus, eller køre selv til løjperne, ca. 300-500meter, hvis ikke man vil bo på Geilolia med Colorline, men som også er noget dyrere.
Skileje og skiskole er intet problem, at købe/booke, den dag i står på skisportsstedet, selv for 1. gangs skiløbere som jer.
Både til Norge og Sverige, er i egen bil.
Hvis ikke i allerede har bestilt, skal i nok snart gøre det, det er ikke sikkert der bliver ved at være ledige pladser, slet ikke hvis prisen skal holdes lidt nede.
God fornøjelse og god skitur.
http://www.stenaline.dk/faerge/skiferie-norge-og-sverige/
En skihilsen fra
Kaj
Thomas Balslev Hansen 09/12 2010 21:46
Hej
Jeg rejste med en tilsvarende tur for 2 år siden, og den kan klart anbefales:
http://www.dgi.dk/forening/vestsjaelland/arrangementer/Skitur_til_Norge_[e105040].aspx
Kan ikke finde ud af om de arrangerer tur i år. Men fællesture kan klart anbefales.
Det er en super måde at rejse på. Børnene finder hurtigt andre børn at stå på ski med, og alle finder derved hurtigt nogen man kan stå på ski sammen med.
Fællesture er super hyggelige. fedt at slutte af foran pejsen med gode spil, god rødvin, og sjove historier fra pisterne.
Der var flere nybegyndere med da jeg var med.
Mvh
Thomas