Offpiste i Makedonien

Catskiing i Makedonien, en tur for de eventyrlystne skiløbere der vil have uberørte bjergsider i lange baner. (Se video fra turen nederst i artiklen)

Rejsebureauer der tilbyder catski i Makedonien: Debredeplanker.dk

Catski i Makedonien

Hvad er catskiing, og hvorfor skal man tage til Makedonien for at prøve det? En cat er en pistemaskine, der er blevet modificeret med en kabine monteret bagpå, som i dette tilfælde kan transportere op til 16 personer op ad bjerge hvor der ikke er lifter. Det vil sige at man kan køre uberørte bjergsider uden det hårde arbejde man kender fra randonee/skitouring, hvor man selv går op, og uden den store regning man kender fra heliskiing.

Video af vores videotest af Catskiing i Makedonien:

Man kan køre catskiing mange steder i verden, men steder som Canada, Island og Japan er leveomkostningerne væsentlig højere, hvilket også afspejler sig i prisen for en dag med catskiing.

Catten holder for foden af vores run, klar til at transportere os til en ny top.

Ingen pister

Vi boede på et hotel beliggende i det lille makedonske skiområde Popova Shapka. Hotellet er ejet af Eskimo Freeride som er DeBredePlanker.dk's samarbejdspartner i Makedonien. Selve skiområdet er intet værd for os skiløbere der er godt vandt fra alperne og norden. De lifte i området som stadig kører engang imellem, har minimum 50 år på bagen, og pisterne ligner noget som er blevet præpareret med en plov trukket af okser.

Heldigvis kommer man med catten hurtigt væk fra det lille område, og mulighederne åbner sig for alvor idet man når den første bjergtinde. Hvorfra man på dage med høj sol kan køre i syd-vestlig retning imod Kosovo og Albanien, hvor der er mulighed for at køre længere ture på store bjergsider over trægrænsen. På dage med snevejr eller dårlig sigt er der mulighed for at køre nord-vest hvor sjovt træskiløb ligger tilgængeligt. Med en dygtig catføre, guide og et kæmpe område er mulighederne utallige.

Foto: Peter Wind-Hansen

Der bliver i frokostpausen spejdet efter nye toppe og linjer.

Vi ankommer sidst på aftenen og møder straks nogle bekendte, der desværre kan berette om at det er længe siden der har været snefald området. Drømmen om at køre first tracks på uberørte bjergsider skydes øjeblikkeligt til jorden.

Næste morgen da vi vågner, og står på terrassen møder vores blik et noget slidt område der har fået en del vind og sol. Men vi havde også hørt at de erfarne og stedkendte guider næsten altid har succes med at finde god sne, så alt håb var ikke ude! Cat-turen op ad en mudret vej, omgivet af bare pletter hjalp heller ikke just på forhåbningerne. Men jeg skal love for at vores bange anelser blev gjort til skamme, da vi kører første tur ned af en sydvendt side direkte i solen. Nedfarten er i den fineste firn-sne, og smilene breder sig hurtigt på vores læber. Dagen fortsætter i samme stil, hvor vi er draget mod de høje bjerge i syd-vestlig retning. Guiden er god til at finde de sider der har fået den rette mængde sol, som dagen skrider frem og vi bliver ved med at finde god sne lige indtil solen går ned.

Undertegnede giver den gas i store sving på bjergsiden med forårssne.

Når man snakker om offpiste drømmer vi alle sammen selvfølgelig om dage med hoftedyb pudder under blå himmel. Det er desværre ikke altid virkeligheden, heller ikke her i Makedonien, hvor man skal huske på at det ligger på samme breddegrad som den italienske hovedstad Rom. Heldigvis er offpiste meget andet end pudder, og alle i gruppen er enige om at det har været en fed dag på ski!

Nye forsyninger af frisk sne

De efterfølgende dage slår vejret om, og vi har 4 skidage med skiftevis tæt snefald og blå himmel. Det er opskriften på nogle af sæsonens bedste dage. Om morgenen på tredjedagen er der faldet 20-30 cm på terrassen, og snevejret fortsætter hele dagen. I catten kører vi mod nord-vest som er den anden del af det tilgængelige område med bæltekøretøjet. Dette område ligger lidt lavere og er i højere grad domineret af træskiløb. Skoven giver kontur så vi nemt kan orientere os imellem de spredte træer.

Den danske instruktør Anders Jeppesen, viser hvordan man laver et rigtig foto-sving.

Personligt er jeg på en sådan pudderdag i alperne altid en smule stresset. Det er et konstant kapløb om at få first tracks og skynde sig rundt i området for at nå alle bjergsiderne før der kommer andre og kører i den nye sne. Den følelse havde jeg slet ikke i kroppen i Makedonien. Der er nemlig ikke andre til at ”stjæle” linjerne fra dig. Der kun din guide, din gruppe og dig selv til at køre bjerget tyndt. Desuden hjælper det ikke noget at køre ned med høj fart uden pauser, man vil i så fald komme til at vente på catten i bunden.

Foto: Peter Wind-Hansen

I catten på vejen op er det svært ikke at smile med hele ansigtet på en sådan dag!

Dagen er ved at være slut og vi har kørt op imod 15 ture og tilbagelagt i omegnen af 4.000 højdemeter. Vi tænker at vi efterhånden må have kørt at hvad der var værd at køre i skovområdet. Det skulle vise sig ikke at være sandt. Den efterfølgende dag skinner solen fra en skyfri himmel. Grundet vind vælger vi at blive i samme område som dagen forinden. Der er dog rig mulighed for at tage catten op over trægrænsen i dag. Her befinder sig store åbne flader med forskellige hældningsgrader, så der er udfordrende skiløb for de fleste.

Hele dagen forløber med knædyb uberørt pudder under en blå himmel, en dag som vi sendt vil glemme!

Thomas nyder i fulde drag en dag med ægte kaiser-wetter, som vi ellers kun kender det fra reklamerne.

Femte dagen er der igen tæt snevejr. Til vores overraskelse kører catten ikke op til udgangspunktet fra de forrige dage, men fortsætter blot forbi og over i den næste dal. Her åbner sig endnu en stor gryde med skovskilløb, og vi har endnu en helt fantastisk dag med massere af sjove udfordringer i den nye skov.

Skovskiløb i blød sne indbyder til at sjov og ballade samt at få testet sine grænser af.

Sjette og sidste dag er der igen solskin. Vi tager catten ud i den samme dal, hvor sneen har fået lov at falde i vindstille forhold på langt det meste af bjerget. Terrænet her er meget interessant for den erfarne skiløber, med muligheder for at køre små couloirs, stejlere sider og hoppe ud over klipper i forskellige størrelser. Der er stadig rig mulighed for de mindre erfarne at komme sikkert udenom disse hindringer og køre fine åbne bjergsider.

Aldrig før har vi oplevet at, hvert eneste spor man kan se i miles omkreds er lagt af os selv.

Det praktiske

Produktet hos De Brede Planker er ekstremt flexibelt. Der går flere ugentlige afgange mellem Kastrup og Skopje, en flyvetur som tager i omegnen af 2,5 time. Når man lander i Skopje er der arrangeret transfer, så én af hotellets chaufører står klar i lufthavnen til køre dig den 1,5 time fra lufthavnen op i bjergene. Vi var med på en såkaldt ”Udviklingsuge” med 6 dage på ski, hvor der er en højt uddannet dansk instruktør med til at undervise i offpiste skiløb. Med de hyppige flyafgange er der rig mulighed for selv at styre, hvor mange og hvilke dage man ønsker at være afsted.

I lufthavnen blev vi anbefalet at hæve hvad der svarer til 400 danske kroner til seks dage for to personer. Det lyder ikke af meget, men ikke desto mindre har vi cirka halvdelen tilbage, da ugen er slut, og vi skal tilbage til Skopje.

Afslutningsvist har man en aften i Skopje midtby, hvor man får lidt lækkert at spise og mulighed for at se lidt andet af Makedonien end deres sneklædte bjerge. Til middagen står en guide klar til at tage imod. Han guider os igennem en traditionel makedonsk 3-retters menu, hvorefter gruppens unge tog med ham videre og blev introduceret til det makedonske natteliv. Guiden kendte også meget til byens historie og kunne fortælle lange historier som hovedstadens mange statuer.

Skisport.dk var inviteret til Makedonien af det danske skirejsebureau DeBredePlanker.dk

Her kommer flere billeder fra turen, nyd dem:

Foto: Peter Wind-Hansen

Alfred gør sit bedste for at spraye fotografen i jagten på et godt billede.

Bluebird & fresh powder – what’s not to like?

Danskergruppen når lige at få pusten inden catten samler dem op til endnu et run i de perfekte forhold.

Foto: Peter Wind-Hansen

Henrik og Thomas sætter deres aftryk i den jomfruelige sne.

Sebastian finder vej til catten ned gennem forårssneen.

Thomas alene i verden.

Thomas finder dyb sne imellem træerne.