« Til oversigten

Verdens måske vildeste lift er lige åbnet i Tyskland

Efter seks års planlægning og byggeri er en ny lift begyndt at tage skiløbere med op på Tysklands højeste bjerg, Zugspitze, nær Garmisch-Partenkirchen. Liften slår tre verdensrekorder.

^^Foto: Max Prechtl / dpa

Tyskerne har alle dage haft et ry for at være nogle af verdens bedste ingeniører, men denne gang har de overgået sig selv. Efter seks års planlægning og byggearbejde kunne skiområdet Zugspitze den 22. december løfte sløret for den færdigbyggede Seilbahn Zugspitze.

Liften går fra Eibsee, som ligger små 10 minutters kørsel fra Garmisch-Partenkirchen, og helt op til toppen af Zugspitze, som med sine 2962 meter er Tysklands højeste bjerg. Toppen af Zugspitze er spids og særdeles rå og ufremkommelig, og den del af bjerget, som liften kører op over, består mest af alt af en lodret klippevæg. Derfor stod ingeniørerne bag liften også overfor den udfordring, at de skulle bygge en enorm gondol på et sted, hvor det var umuligt at bygge.

Tre verdensrekorder

Det endte med, at de valgte at kompensere for det, der ikke kunne bygges, ved at bygge stort andre steder. Således slår Seilbahn Zugspitze tre verdensrekorder.

Gondolen strækker sig fra Eibsee i omtrent 1.000 meters højde til Zugspitze i 2.962 meters højde. Det gør liften til den lift i verden, der servicerer den største højdeforskel uden at have en mellemstation.

Undervejs derop er det blot ét eneste lifttårn til at holde kablet og de kæmpe store kabiner svævende. Det ene tårn er så også 127 meter højt, hvilket også er en verdensrekord.

Til sidst snupper Seilbahn Zugspitze endnu en verdensrekord. Det er for længste spændvidde mellem to støttepunkter. Fra støttetårnet til toppen af bjerget er der nemlig hele 3.213 meter, hvor kabinerne hænger helt frit. Denne rekord har siden 2008 tilhørt PEAK 2 PEAK-gondolen i Whistler Blackcomb i Canada.

Foto: Angelika Warmuth / dpa

Sparet tid og øget komfort

Selvom man næsten kunne tro det, så er den nye gondol ikke kun bygget for at hapse verdensrekorder. Mængden af turister, der tager til Garmisch-Partenkirchen og Zugspitze er vokset, og det stiller nye krav til farten og komforten, med hvilket man kan komme op til toppen af det legendariske bjerg.

Indtil videre har den gamle Eibsee-Seilbahn serviceret strækningen, men denne lift havde kun en kapacitet på blot 300 personer pr. vej pr. time. Denne kapacitet er nu fordoblet. Desuden er kabinerne nu også af en helt anden kvalitet. De nye kabiner kan rumme omtrent 120 mennesker hver, og er desuden udstyret med varme i vinduerne, så passagererne kan nyde et enestående udsyn over mere en 400 (vi har ikke sat et 0 for meget) bjergtoppe i fire forskellige lande.

Du kan stadig snuppe toget

I 1930 åbnede tandhjulsbanen fra Garmisch-Partenkirchen til toppen af Zugspitze. Turen Eibsee, som den nye lift nu servicerer, tager med toget lige knap tre kvarter. På trods af at det måske er den smukkeste togtur i verden, så er det stadigt rigtigt lang tid at bruge på at komme op på et bjerg hver morgen.

Ikke desto mindre er dette en ting, som man skal tage sig tid til mindst én gang, når man besøger Garmisch-Partenkirchen. I januar 2017 var vi tre ansatte fra Skisport.dk på tur til Garmisch-Partenkirchen, og vi blev enstemmigt enige om, at den togtur helt bestemt var tiden værd.

Toget starter helt nede i byen og kører sidenhen forbi Eibsee, før det begynder at kravle op ad det stejle bjerg. Ud ad vinduerne er der således en helt enestående udsigt, som toget bevæger sig rundt på ydersiden af bjerget, før det kører direkte ind i bjerget og fortsætter op gennem den mange kilometer lange mørke tunnel i Zugspitzes indre og sidenhen kommer ud på toppen af bjerget. 


Læs om vores sidste skitur til Garmisch-Partenkirchen her

Skiferie forslag i Garmisch Partenkirchen

Hotel Mercure Hotel Mercure Bil fra 1.775,-/pers.
Hotel Vier Jahreszeite... Hotel Vier Jahreszeite... Bil fra 1.775,-/pers.
Dorint Sporthotel Garm... Dorint Sporthotel Garm... Bil fra 1.457,-/pers.
Nulstil   Udvidet søgning

Næste »« Forrige

Se alle nyheder