Völkl Racetiger SL 2018/19

Lars Therkelsen 29/03 2019 01:31

Er der nogen, der har erfaringer med Völkl Racetiger SL 2018/19?
Jeg har fået meget forskellige tilkendegivelser fra folk. Nogle mener, at det er en ski, der i den grad kræver sin mand at styre, mens andre mener, at den er forholdsvis let kørt.

Kommentarer:
Der er i alt 11 svar i denne forumtråd.

Mikkel Planck 21/09 2019 12:02

Sv: Völkl Racetiger SL 2018/19

87 og 0,5 grader er ikke specielt aggressivt - både Atomic og Blizzard levere 87 og 1 som standard, så det er ikke kanten der har gjort den svær at køre. Personligt sætter jeg alle ski i huset på 87 og 1. Den omtalte ski her, kræver lidt arbejde, og er man ikke i form, så kan den godt køre en træt. Ligeledes vil mangel på teknik ikke gavne, men på dit niveau er der intet problem overhovedet.

Frederik 25/09 2019 00:46

Sv: Völkl Racetiger SL 2018/19

87 og 0.5 (eller 0.5,3) er ret agressivt jo.

Folk der fx kører slalom (den diciplin hvor man som regel finder de skarpest tunede kanter) på baner vil fx ofte køre med 0.5,3 og maks noget alá 0,4 (86 og 0 grader). Den ski jeg fx kørte på var tunet til banekørsel i slalom på landsholdet.

At Atomic og Blizzard tuner (nogle af) deres ski agressivt fra fabrikken af ændrer ikke på det faktum.

Mikkel Planck 28/09 2019 13:42

Sv: Völkl Racetiger SL 2018/19

Nu har jeg tunet en del ski gennem årene, og det eneste der bare en lille smule eksotisk er 0,5 på bunden, som nogle foretrækker for hurtigt bid. Race-tunes er helt anderledes, og ofte oppe på 4 grader eller over for slalom, og derudover bliver der poleret som ind i helve...

Her har du en liste over default edge angles på det større producenter, og som du kan se, så er en del på 1/87 - Specielt de østrigske producenter.

https://www.thepisteoffice.com/index.php/edge-angles-wax-data/15-ski-manufacturers-edge-angle-specifications.html

Hvis du finder onenerdykid på de forskellige forums, så er han ansat ved Atomic, og er et godt bud på en du kan regne med. Atomicman skulle også være fra Atomic.

Frederik 29/09 2019 20:28

Sv: Völkl Racetiger SL 2018/19

87 er i min optik stadig agressivt. Også selvom du mener det ikke er "eksotisk". Mange ski bliver netop tunet med 87 grader på siden når de skal bruges til at køre konkurrencer. Både beer-league og professionelt. Det kan godt ære at du så mener at man skal ned på 86, men det ændrer ikke ved at 87 er ret agressivt når vi blot taler pistekørsel. Specielt når man tager 0.5 grad af fra bunden også. Hvis det skulle være mere agressivt så skulle det være 86 og 0.0. Men det er højst engang imellem en enkelt der går efter den mulighed på slalombanen.

Men jeg gider ikke diskutere om 0.5,3 er agressivt eller ej'. Det er det, medmindre du taler om at tune skiene til konkurrence men det er jo ikke tilfældet her og der skulle man nok også skaffe sig en FIS ski istedet. Ifølge dit eget link er 0.5,3 jo netop heller ikke standard på Võlkl - det skulle derimod være 1,2.

Du kan se nogle retningslinjer for edge tuning til forskeligt brug her: https://the-raceplace.com/pages/how-to-tune-edges

Her kan du også se at "World Class/Elite Racer" for slalom netop står til 3-4 grader på siden og 0-0.5 grader på basen. Præcis som jeg har skrevet. Jeg har aldrig hør om nogen der går over 4 grader på siden. Heller ikke i Slalom. Men selvom der skulle være nogen der gør så er 0.5,3 stadig mere agressivt end hvad langt de fleste der ikke kører konkurrence skal bruge. 1,3 eller 1,2 er en meget bedre løsning for selv gode skiløbere.

Mikkel Planck 01/10 2019 22:29

Sv: Völkl Racetiger SL 2018/19

Nu har jeg aldrig påstået, at Völkl leverer ski med 87/1 som du skriver. Det var blot alt det der jazz med din landholdstuning jeg kommenterede på. Bemærk blot at flere producenter levere 87/1 på ALLE modeller - inkl begyndermodeller, så hold nu det hele lidt nede på jorden, og hjælp manden ovenfor, i stedet for at afstive dit ego. Når det så er sagt, så er det en fin ski han kigger på :-)

Frederik 09/10 2019 01:30

Sv: Völkl Racetiger SL 2018/19

Afstive mit ego? Du bliver ikke en bedre skiløber af at tune dine ski anderledes. Det ændrer bare ikke på at 0.5,3 er en agressiv tuning. Det er bare sådan det er, og så er det faktisk ligegyldigt hvad du mener eller ej', hvor mange år du har tunet ski eller hvad producenterne vælger at gøre.

Men fedt at du lige vil diskutere mit ordvalg om kanternes agressivitet og så køre det over på din forestilling om min usikkerhed - eller hvad det er du forsøger... Jeg er faktisk lidt i tvivl om hvorfor du skriver på tråden - man kan jo ikke ligefrem sige at dine indlæg bærer præg af at 'hjælpe manden ovenfor' som du ellers selv efterspørger.

Men som sagt, så gider jeg ikke spilde mere tid på at fluekneppe den her lille detalje som du valgte at fokusere på og vedblive at skrive om for bagefter at bebrejde mig...

Hav en god dag - og skide godt indspil i din sidste sætning! Jeg er sikker på, at Lars er glad for at høre at det er en "fin ski" han kigger på. Det hjælper ham nok meget med hans spørgsmål vedrørende niveauet der kræves for at køre den.

:)

Jan Spile 29/03 2019 09:10

Sv: Völkl Racetiger SL 2018/19

Lars, det kommer selvfølgelig an på hvem du spørger, for sådan en ski kræver at man har en ordentlig teknik, for at få et ordenligt udbytte ud af den. Personligt synes jeg det er en super ski som er dejlig let kørt, og super præcis og stabil i svingene. Så den får de varmeste anbefalinger herfra.

Frederik 03/04 2019 00:58

Sv: Völkl Racetiger SL 2018/19

Jan har en pointe i forehold til hvem man spørger.

Den slags ski som du omtaler er jo generelt ekspert ski forstået som i at det er noget af det der kræver bedst teknik og kontrol medmindre vi taler FIS ski som er hvad der bliver kørt konkurrencer i.

Jeg havde fornøjelsen af at prøve en FIS ski med 87 grader kant (og nok omkring 0.5 grader på basen) i år og måtte konstatere at jeg skulle bruge alt for mange kræfter på at køre den. Jeg er dog slet ikke nervøs for at skulle ud på en "normal" SL ski til næste sæson.

Så hvis du skal bruge en hård ski der kan dreje på en tallerken og du kører godt, stabilt og hurtigt på alle pister så er det nok tæt på den perfekte ski til dig og jeg tror ikke du skal være så nervøs for at den er for hård - Võlkl har iøvrigt ry for at være ret letkørt når det kommer til den type ski.

Jeg har dog mødt adskillige erfarne skiløbere der fx ikke bryder sig om at køre på GS WC ski, men de er også lidt sværere at dreje så det kan være derfor.

Frederik 03/04 2019 01:02

Sv: Völkl Racetiger SL 2018/19

Tjek evt. den her test for at sammenligne forskelige ski af den type og for at få en introduktion til hvad en SL cheater ski er. Den er fra sidste år, men så meget plejer modellerne heller ikke ændre sig fra år til år.

https://www.pugski.com/threads/race-ski-round-2-non-fis-slalom-skis.3477/

Frederik 03/04 2019 01:06

Sv: Völkl Racetiger SL 2018/19

Hvis du er instruktør så har den her type ski iøvrigt et mega godt ry. Det skyldes nok at de fleste instruktører godt ville kunne presse den nok til at få noget god rebound i svingene.

Det fortæller dig måske lidt om niveauet. Er du BSI 2, CSIA 2, Landes 1 eller lignende så får du nok ingen problemer med den her slags ski.

Frederik 03/04 2019 01:08

Sv: Völkl Racetiger SL 2018/19

Landes 1 niveau - før eksamen ;)

https://www.youtube.com/watch?v=NwXwS9wj6GA

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen