Völkl Racetiger SL 2018/19

Profilbillede af Lars Therkelsen

Er der nogen, der har erfaringer med Völkl Racetiger SL 2018/19?
Jeg har fået meget forskellige tilkendegivelser fra folk. Nogle mener, at det er en ski, der i den grad kræver sin mand at styre, mens andre mener, at den er forholdsvis let kørt.

Kommentarer Svar  
Profilbillede af Jan Spile
Sv: Völkl Racetiger SL 2018/19

Lars, det kommer selvfølgelig an på hvem du spørger, for sådan en ski kræver at man har en ordentlig teknik, for at få et ordenligt udbytte ud af den. Personligt synes jeg det er en super ski som er dejlig let kørt, og super præcis og stabil i svingene. Så den får de varmeste anbefalinger herfra.

Jan har en pointe i forehold til hvem man spørger.

Den slags ski som du omtaler er jo generelt ekspert ski forstået som i at det er noget af det der kræver bedst teknik og kontrol medmindre vi taler FIS ski som er hvad der bliver kørt konkurrencer i.

Jeg havde fornøjelsen af at prøve en FIS ski med 87 grader kant (og nok omkring 0.5 grader på basen) i år og måtte konstatere at jeg skulle bruge alt for mange kræfter på at køre den. Jeg er dog slet ikke nervøs for at skulle ud på en "normal" SL ski til næste sæson.

Så hvis du skal bruge en hård ski der kan dreje på en tallerken og du kører godt, stabilt og hurtigt på alle pister så er det nok tæt på den perfekte ski til dig og jeg tror ikke du skal være så nervøs for at den er for hård - Võlkl har iøvrigt ry for at være ret letkørt når det kommer til den type ski.

Jeg har dog mødt adskillige erfarne skiløbere der fx ikke bryder sig om at køre på GS WC ski, men de er også lidt sværere at dreje så det kan være derfor.

Tjek evt. den her test for at sammenligne forskelige ski af den type og for at få en introduktion til hvad en SL cheater ski er. Den er fra sidste år, men så meget plejer modellerne heller ikke ændre sig fra år til år.

https://www.pugski.com/threads/race-ski-round-2-non-fis-slalom-skis.3477/

Hvis du er instruktør så har den her type ski iøvrigt et mega godt ry. Det skyldes nok at de fleste instruktører godt ville kunne presse den nok til at få noget god rebound i svingene.

Det fortæller dig måske lidt om niveauet. Er du BSI 2, CSIA 2, Landes 1 eller lignende så får du nok ingen problemer med den her slags ski.

Landes 1 niveau - før eksamen ;)

https://www.youtube.com/watch?v=NwXwS9wj6GA

Profilbillede af Lars Therkelsen

Tak for svar, Jan og Fred1337.
Jeg har nu købt mig et par og glæder mig som en vanvittig til uge 7 2020, da jeg desværre ikke skal mere afsted i år.
Mvh Lars

Søg   Svar på indlæg