Vedligeholdelse/tuning af ski - gode råd om udstyr, priser, teknik/staldtips efterlyses - Besvar indlæg

Udfyld felterne i formularen nedenfor for at besvare indlægget på Skisport forummet.

Navn:
Email:
Gentag email:

Du modtager en e-mail fra os, i den findes et link du skal klikke på før dit indlæg kan ses.

jeg ønsker ikke at modtage mails når der skrives i denne tråd
send en mail når der svares på mit indlæg (du modtager mail ved det første svar)
send en mail når der skrives i denne tråd (du modtager mail ved alle svar)
Lars Therkelsen skrev:
Jeg har købt mig et par nye Völkl Racetiger SL 2018/19, som jeg dog endnu ikke har haft fornøjelsen af at køre. Jeg har flere gange tidligere købt brugte ski, frem for at leje, men det er første gang, at jeg køber et par helt nye/ubrugte ski.
Jeg har dog læst mig frem til, at de ikke nødvendigvis er klar til pisten, hvilket forekommer mig lidt paradoksalt, når de netop er helt nyindkøbte.

Nogle vil i den forbindelse mene, at den fabriksvoks, et par nye ski kommer med, ikke er tilstrækkelig, og flere hævder også, at kanterne på et par helt nye ski er for "grippy" og således griber for meget fast i sneen, så man får følelsen af at køre langs et par togskinner.
I forlængelse heraf har jeg læst om de-tuning af kanter i begge ender, så det kun er den midterste del af skien (60-70%), der er helt skarp. Derudover foreslår mange, at man giver de nye ski et lag ekstra voks, inden man tager den første tur ned ad bjerget.

Jeg har hverken erfaringer med at vokse ski eller slibe kanter, men jeg har overvejet, om det ikke vil være en god ide at investere i diverse vedligeholdelses-udstyr, så jeg kan spare de penge, man giver i en skibutik.
Det kommer dog bag på mig, hvor dyrt meget af vedligeholdelses-udstyret er. Jeg ved godt, at det nok skal tjene sig ind på den lange bane, men banen virker noget længere, end jeg umiddelbart havde forventet.

Jeg er også i tvivl om, hvor meget, man som minimum bør have i sin "ski-værktøjskasse".
Herunder har jeg oplistet 13 punkter, som er med i mine overvejelser:

1) Skruestik (holder dine ski fast, mens du arbejder på dem)
2) Skibremseholder (holder bremserne på dine bindinger, mens du arbejder på skien)
3) Voks-strygejern (til at smelte voksen på)
4) Voks (en god allroundvoks, eller flere forskellige typer alt efter forholdene?)
5) Voksfjerner (til at fjerne gammel voks - er det på spray og skal jeg fjerne fabriksvoksen og lægge en ny voks på?)
6) Ski-klinge af plastik (til at skrabe overskydende voks af skien)
7) Ski-klinge af rustfrit stål (til at skrabe overskydende voks af skien) - er det nok med plastikklingen
8) Børste (til at polere sålen på den voksede ski og/eller give den struktur?, nylon, stål eller flere forskellige?)
9) Kork (til at give sålen det perfekte finish???)
10) Repair-Strips (til at reparere skrammer i sålen)
11) Kantfil + vinkeljern + klemme (eller alternativt en filholder af plastik med tilhørende fil?)
- mener at sidekanten har en hældning på 2 grader og sålkanten en hældning på 1 grad, men er ikke sikker
12) Diamantfil (til det finere arbejde)
13) Sidewall cutter (til at fjerne den plastikkant, der sidder umiddelbart over stål-sidekanten, som gør det svært at arbejde med kantfilen)
Vedr. punkt 13) er jeg meget i tvivl om, hvorvidt man vil komme til at forringe skiens egenskaber eller gøre den mere "sårbar" ved at fjerne plastikkanten, men det virker som om, den er en hindring, hvis man skal kunne bearbejde stålkanterne)

Som det fremgår, har jeg hentet flere af punkterne fra "Holmenkol Ski-tuning kit", som sælges via skishop'en på skisport.dk, men med de ekstra punkter, jeg har tilføjet, ligner det jo en etableringspris på omkring 2500 kr.

Hvis nogen har gode råd vedr. investering i udstyr samt små staldtips til klargøring/vedligeholdelse vil jeg være taknemmelig.

Mvh Lars
Emne:
Tekst:

Når du trykker "Opret indlæg" bliver der sendt en e-mail til dig. I denne skal du klikke linket, så kan dit indlæg ses på siden. Dit indlæg er altså først online, når du har aktiveret det.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen