Andreas Windfeld 05/10 2006 14:00

Hey. Er ked af at lave et nyt indlæg om et emne der har været oppe flere gange, men det er jo temmelig individuelt.

Jeg er en fyr på 185cm som vejer 90kg. Har været afsted på ski ca 11 gange, og vil nu gerne have nogle nye ski. Lidt spørgsmål.

Er en twintip ski helt elendig på pisterne?
Vil gerne have en ski der er fed til korte sving, og som også kan bruges lidt i parken evt;)
Har tidligere overvejet en atomic b10 (tror jeg den hedder), men ved ikke helt. Gør heller ikke noget hvis den kan lidt i løs sne;)

Hvad kan der foreslås? Gerne eksakte modeller og længde, så jeg har lidt at følge op på;)Og deres styrker/svagheder.

Hvis I skal have mere info må i bare sige til;)

Mvh Andreas

Kommentarer:
Der er i alt 7 svar i denne forumtråd.

Andreas 11/10 2006 13:08

Sv: Nye Ski-

Ja lige præcis.

Det er lige de salomonski jeg har overvejeT! de er helt enormt fede synes jeg. De behøver ikke være alt for vilde på pisten, bare anstændige;) Nogle andre der har erfaringer med denne ski?

Mange tak for svaret!

Andreas

Marc 11/10 2006 15:05

Sv: Nye Ski-

Jamen, så synes jeg da at du skal købe dem :-)

Der er tilsyneladende ikke sket det store med konstruktionen siden sidste sæson. Så hvis du kan "nøjes" med sidste års model, der er i et lidt mere afdæmpet design, kan du faktisk spare en masse penge og stadig få den samme ski.

Du kan faktisk få begge modeller hos nortlander her i danmark.
Lige nu har de sidste års model til 2700 kr incl binding. Den nye model koster 4200 incl binding.

Så du kan altså spare 1500 kr. Så skulle der også være råd til både hjelm og rygskjold, hvis ikke du altså allerede har.
Det er i hvert fald en dårlig ide at tage i parken uden.

M.v.h

Marc

Morten 06/10 2006 09:09

Sv: Nye Ski-

Hey....

Den ski du søger kunne være en Head ski....
evt. en ic 200 eller Supershape CP13.
de har begger en super kort drejeradius, og køber du dem i 165 - 175 ville de også kunne bruges i offpisten...

Kenneth Rasmussen 23/10 2006 18:44

Sv: Nye Ski-

Synes helt sikkert heller ikke, at du skal begynde at hoppe på en skier-x ski.. det kommer sgu til at gøre ondt at lande i længden.

Vil lige give et par alternativer til allround twintips.

Dynastar Troublemaker skulle være god i parken og pisten og brugbar i offpisten. Denne ski har også vundet test i internationale skimagasiner i år.
En anden ski, der længe har ligget i toppen som allroung er K2 Public Enemy. Hvis du kun skal have en ski til det hele er dette et godt valg.
Heads twintip ski mojo (tror det er 80) er kendt for at være stiv, hvilket gør at den kan yde ordentligt på pisten, selvom du kører aggresivt.

Kig evt. ind på riders.dk der er masser af indlæg om valg af ski til dette formål, og jeg serverer kun andenhånds viden.

Frederik 08/10 2006 19:23

Sv: Nye Ski-

Hej

Det aller bedste ville selvfølgelig være at købe to par ski, så du har et par til decideret pisteløb og et par til park og back country/offpist, da 1 ski har svært ved at opfylde alle kravene 100%. Det er selvfølgelig meget strengere for pengepungen, så derfor tror jeg, at jeg ville vælge en cross-ski hvis jeg sku' ha 1 par ski der skulle kunne lidt af det hele.
Cross-ski er den type ski de kører det der hedder "battle" på, dvs 4 skiløbere mod hinanden på en bane hvor der er hop, små sving og lidt større sving med massere af fart - dvs den kan lidt af det hele.
På denne side http://www.newgear.net/ski_skitestty1_2005.asp?la=DK&yr=2005&sty=C
kan du se anmeldelser af lidt forskellige cross-ski. Min bror kører med Salomon Crossmax v12 og er super glad for den, men den er også "hardcore". Jeg selv har kigget lidt på Atomic SX:10, som skulle være en rigtig fed ski, der kan lidt af det hele.

Håber det kunne give lidt idé om hvilken retning du kan (som jeg selv ville) kigge i :)

Mvh
Frederik

Andreas 09/10 2006 10:28

Sv: Nye Ski-

Mange tak for svarene so far;)

Men jeg tænkte lige på en ting. Er twintip ski helt på månen på pisten? De er jo så superfede. - Hvis man skal ud i twintip, hvad skal man så lede efter?

Mvh Andreas

Marc 09/10 2006 13:48

Sv: Nye Ski-

Hej Andreas.

Hvis du virkelig vil i parken og jibbe, så bliver du nødt til at investere i en twintip, da de er de eneste ski der er decideret egnet til det. Jeg vil i hvert fald på det kraftigste advare dig imod at investere i et par skier x ski til dette formål, da de for de flestes vedkommende er tunge som bare satan og stivere end en svensker i Helsingør.

Hvis du går ud og investerer i en twintip er det klart at du må give afkald på lidt performance på pisten.
Men så slemt behøver det altså heller ikke at være, da der findes rigtig mange twintips, hvoraf mange af dem sagtens kan bruges til pistebrug og off-piste.
Jeg vil anbefale dig at tage et kig på en ski som Salomon teneighty foil, der er en ret komplet ski. Har selv to kammerater der kører på sidste års model og de er meget tilfredse.
Nu ved jeg ikke hvor høj du er, men hvis du kan nøjes med 166 cm er du faktisk nede på en radius på 15,4 m og det kan man altså sagtens slå fine kortsving på. Og tjek så også lige designet! Super fede.
Her er et link til dem på salomons hp:
http://www.salomonski.com/dk/product.aspx?typeProduct=1&activity=10046&product=786014

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen