Køb af ski

Lovbbr 22/12 2014 08:14

Hej
Jeg overvejer at købe ski, men er godt nok i tvivl om hvilke. (Har støvler)
Er faldet over et par Salomon Enduro lx 750 som skulle være begynder ski.

Får jeg mere ud af at vente og så leje et par år endnu og købe ski til et bedre niveau, eller er de gode nok til at udvikle sig på et par år fremad.



Jeg har stået på ski to uger i Norge.
38 år
78 kg
175 cm
Mand

Mvh.
Brian

Kommentarer:
Der er i alt 12 svar i denne forumtråd.

Henrik 22/12 2014 10:11

Sv: Køb af ski

Hvis du kun har stået 2 uger så er den generelle anbefaling jo at vente. Der sker jo meget med udviklingen de første uger. Der vil også gå et par sæsoner inden du finde ud af om du mest er til kun at køre på pisten eller vil ud i det mere opkørte eller ikke kørte sne. Om du er til korte eller lange sving. Jeg kender ikke skien, men efter hvad jeg kunne læse så passer den sikkert fint til dit niveau nu. Det er der i øvrigt ca. 100 andre ski der gør.

når det er sagt så er der mange fordele ved at have sine egne ski, nemlig at man kan slippe for at skulle i skibutikken i en lang kø for at få sine ski. Det forudsætter dog man har støvler. Hvis ikke nu har støvler så skal du glemme alt om at købe ski. Det er det første. Det siger alle, og det er altså en anbefaling der holder.

Lovbbr 06/01 2015 19:51

Sv: Køb af ski

Hej igen

Det viste sig at de ski jeg var ved at købe have en større skade så det blev et nej tak.

Jeg er i mellem tiden så kommet til byde på dem her, men kan ikke finde ret meget om dem.
Alle dem jeg kan finde hedder alle sammen noget mere så som 24 h, sport eller max.
Nogen der kan sige noget om dem.

http://en.salomonarchive.com/model/xkart.php

Jeg ved godt jeg burde leje, men jeg må bare eje ;-)

Brian Lund 23/12 2014 18:01

Sv: Køb af ski

Støvler først, helt sikkert! Ikke fordi de gør dig meget bedre eller ringere, men det er bare bonus at have støvler der passer dig 100%!

Jeg har heldigvis aldrig haft de store problemer med lejestøvler, men jeg har kammerater der har måttet bytte 3-4 gange på en uge fordi de sad dårligt på deres fod! Jeg har da også selv købt støvler og de sidder bare super godt, kan gå med dem (spændt) hele dagen uden problemer.

Med ski ville jeg nok vente lidt, indtil du ved præcist hvad du ønsker af et par ski. Evt. kan du jo tage med på den test-tur der arrangeres en gang om året af danski med flere. Jeg har selv overvejet at tage med på turen næste gang, selvom jeg allerede har ét par ski, men vil gerne prøve noget andet!

Lovbbr 24/12 2014 16:32

Sv: Køb af ski

Hej
Mange tak for svarene.
Jeg fik nok ikke skrevet det tydeligt nok ;-) men Jeg har støvler.
(salomon quest pro)

Jeg har også valgt at købe de ski jeg spurgte til, de er lidt brugte og koster det samme som at leje ski i en uge så det kan ikke gå helt galt, jeg kan køre på dem et par år.


Glædelig jul

Brian Lund 25/12 2014 16:45

Sv: Køb af ski

Ja hvis du har fået dem til den pris er du nok ikke gået helt galt i byen!

Lovbbr 06/01 2015 23:01

Sv: Køb af ski

Er her evt. Nogen der svare på hvad forskellen er x-kart 2012 og 24 x-kart 2013
Jeg kan se at 2012 bliver beskrevet som ski til ekspert og 2013 til intermidia ?
Men for mig at se er der ingen forskel på skien bortset fra den ene er grøn og den anden gul.
Jeg skulle nødig ende med en ekspert ski.

På forhånd tak

Henrik 07/01 2015 08:20

Sv: Køb af ski

Jeg skal prøve at se på det senere. Jeg har nemlig selv 2014 modellen.

Henrik 07/01 2015 08:33

Sv: Køb af ski

Som jeg nævnte i beskede ovenfor så har jeg selv 2014 modellen. Og det er rigtigt at der er mange der hedder nogenlunde det samme. Nogle gange er der forskel fra år til år, mens andre gange er det den samme ski med nye farver. I 2014 modellen mener jeg der er forskellige niveauer i skiene, så der er nogle der er til mindre øvede og nogle der er til mere øvede. Der er en som hedder max, som er den stiveste, så så er der vist en pro og en sport. Du kan se det på Salomons hjemmeside. den som hedder x kart max det er den stiveste ski i den serie som er til slalom, altså sving men lille radius, hvor skiene også er forholdsvis korte, og taljen efter nutidens forhold forholdsvis smal.

Men lige netop 2012 og 2013 kan være der hvor man begynder med rocker, så der kan være forskel. På 2014 modellen som jeg har er der rocker, og jeg synes det er en god ting, især når sneen er opkørt. Men du skal sprøge ind til dimensionerne af skien, det har rigtig stor betydning for hvordan den føles. Hvis det er den stive version så er det sandsynligvis med dobbelt titanium, det er der i al fald i 2014 modellen.

En ting du skal være opmærksom på at er max modellen ikke har en forhøjet plade under bindingen. Det undrede mig lidt da man ofte har det på slalom ski, og det er der også på de mindre stive modeller. Taljen er dog forholdsvis smal ca. 71 mm så det er ikke et problem at lægge den på kant. En plade hjælper ellers med at lægge skien på kant. Men når der ikke er plade så er der bedre kontakt med underlaget.

Selv om max modellen er den stiveste så er den ikke FIS-stiv så den er sagtens til at løbe på.

Lovbbr 07/01 2015 09:32

Sv: Køb af ski

Hej Henrik
Mange tak for det fyldest gørende svar.
Den er med doube titanium, carve rocker, full woodcore. Dim. 106 71 122
L 164 R 12,1
Z 12 binding ved ikke om den er hævet, men kan nok få et billede så må det jo være til at se.

Håber den er til at køre med mine evner :-)

Brian

Arne Laursen 07/01 2015 10:51

Sv: Køb af ski

Hej Lovbbr.

Jeg vil på det KRAFTIGSTE fraråde dig at købe ski på den måde.
Hvis du endeligt VIL eje dine egne ski så køb ALDRIG ski uden at have prøvet dem.
Lej på ferien og byt dem indtil du bare finder en ski der får dig til at køre og smile hele tiden.

Det er ALT for nemt at brænde fingrene på et køb baseret på andres vurderinger samt billeder på en hjemmeside,

Henrik 07/01 2015 13:52

Sv: Køb af ski

Jeg vil ikke mene det er helt de rigtige. Det er de samme ski som jeg har, og det er sikkert kun udseende som er lavet lidt om. Det er til mere øvede løbere. Nu er du ganskevist 10 kg tungere end jeg. Som der står overfor, så er det alt for tidligt at købe ski. Du vil få langt mere ud af at have ski der passer til dit niveau, og du ved endnu ikke om du vil køre kort eller langt. Skien er den stiveste salomon slalomski, bortset fra deres race ski. Den er ikke ultrastiv, men du skal arbejde med den, og så skal du svinge. Det kræver også at du kan køre carvin ret godt, og det har jeg svært ved at tro du kan efter 2 uger på ski, så er du i al fald et naturtalent :-)

Lej ski de næste par år. Man kan let blive fristet af at man nærmest kan købe ski for det samme som man lejer ski for. Men du skal tænke på fragt typisk 375 kr hvis du skal med fly, og så skal du også velligeholde dem, og det koster også.

Når du har stået nogle år mere så vil du få glæde af egen ski, så slipper man for udlejningsforretningerne. Men der er rigtig mange der køber ski for tidligt, se bare på DBA hvor mange ski der er til salg som aldrig har været kørt eller kørt 1 uge. Hvorfor køber folk så ski hvis ikke der er for at stå på dem. I øvrigt er de priser som de forlanger på DBA ofte helt ude i hampen, man kan nærmest købe i forretning til samme pris, og der får man ofte tilpasningsgaranti, så man får 80 % tilbage til at købe nogle nye for hvis de er ved siden af.

Må man være så fræk at høre hvormeget du kan få dem for.

Lovbbr 07/01 2015 22:28

Sv: Køb af ski

Igen tak for svarene.

Som før skrevet har jeg budt på dem, de er brugt 2x1 uge. Jeg har fået dem for 1200 kr.
Så nu ryger de med i bilen når vi skal afsted, så kan jeg prøve dem og evt. Køre lidt på dem og supplere med leje ski.

Jeg melder tilbage hvordan det er gået med at køre på dem i Norge I uge 6 så må se om de skal med til Østrig i uge 9 eller de ryger til salg igen.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen