Hvilken destination som skibums i sæson 17/18.

Thomas Witting 11/01 2017 17:40

Jeg har et sabbatår i 2017/2018, og vil bruge noget af vinterhalvåret som skibums. Som udgangspunkt tænker jeg 2-3 måneder, hvor jeg er af sted.

Jeg har kigget meget på destinationer i Canada, og er delvist låst fast på Fernie Alpine Resort. Er dog lidt nervøs for, om Canada egentlig er noget for mig. Deres vertikale drop er oftest omkring 1000m, eller under, hvilket er "ingenting" sammenlignet med størstedelen af det europæiske resorts.

Jeg har ingen erfaring med pudder - men vil meget gerne lære at køre i det - og har kun kørt på præparerede pister. Af hvad jeg kan forstå, er fokus derovre i langt større grad på off-piste end on-piste, hvorfor jeg er bange for at blive skuffet over niveauet/kvaliteten af deres præparerede pister.

Hvad har i af erfaringer med Canadiske resorts (og Fernie)? Hvad kan i anbefale som destination?

Kommentarer:
Der er i alt 4 svar i denne forumtråd.

Ole E. Nielsen 12/01 2017 14:04

Sv: Hvilken destination som skibums i sæson 17/18.

Hej Jakob
Det er lidt ærgerligt at Canada på grund af billeder og øvrig omtale, sommetider lyder som om alt er offpiste og kun for supereksperter. Vi havde en 3 ugers rundtur til 4 forskellige områder fra Marmot Basin i Jasper, til Whistler i vest. Alle steder er det både upræparerede, men patroller kontrolledrede pister, og præparerede pister. Inde i Alberta er sneen fantastisk, fordi den er tør og ikke bliver hård og sammenkørt, selvom der er meget og den laver bunker. Vi var der i 2009 og frygtede også lidt ligesom dig om det var noget. det var KONGE GODT. Meget få på pisterne, mega venligt personale, super skiløb, god mad osv. osv. TAG AFSTED.

Martin 16/03 2017 08:45

Sv: Hvilken destination som skibums i sæson 17/18.

Hey Jacob

hvis du vil til Val Thorens i Frankrig så kan jeg hjælpe dig med bolig !! hit me
Martin 42207664

Jens Holmstrup 06/02 2017 12:29

Sv: Hvilken destination som skibums i sæson 17/18.

Hej Jacob!
Enig med Ole - Canada er super :-)

Jeg har selv både kørt i traidtionelle resorts (Lake Louise, Whistler, Kamloops + et par mindre) og 3 Heli destinationer.
Den helt store forskel på skiløbet er mængden og kvaliteten af sneen - både på pister og selvfølgelig især off-piste - de har ikke brug for snekanoner :-)
Derudover er lay-out af de mindre/mellemstore resorts markant anderledes end i Europa. Ofte er der ingen "by" eller aktivitet (ud over en skishop og et liftkontor) ved selve skiområdet. Indkvartering, shopping etc. ligger ofte et par km fra lifterne - og al transport foregår i biler/busser. Der er således ikke meget "hygge"/afterski på disse destinationer, hvor gæster bor på hoteller, kører i bil til restauranter etc.
De større resorts som f.x. Whistler adskiller sig fra dette og minder mere om EU og en række af de "mellemstore" resorts (f.x. Banff) har et vist aktivitetsniveau i byen.
Hvis jeg skulle til Canada i en længere periode, ville jeg vælge et større resort - og lave lidt research på, hvor meget "liv" der er i byen/området - ellers kunne det godt blive lidt kedeligt i længden - selv med fantastisk skiløb.
Endelig vil det nærmest være blasfemi at være flere måneder i Canada uden at prøve kræfter med Heli eller Cat-skiing, så sæt turbo på opsparingen og brænd det hele af på et par dage med top sne og vejr forhold :-)

Mads Petersen 11/07 2017 15:06

Sv: Hvilken destination som skibums i sæson 17/18.

Hej Jakob,

Canada er virkelig fedt, og du vil slet ikke blive skuffet over de præparerede piste. Jeg har selv været på sæson i Whistler og de gør virkelig meget ud af både skiområdet, byen og serviceniveauet, det er 100% anbefalingsværdigt! Der er massere af præparerede piste til alle niveauer, samt mulighed for at starte roligt ud i offpisten, hvis det er det du vil.

Hvis du gerne vil blive rigtig god på ski og være sammen med en masse andre unge mennesker, så skal du overveje at blive skiinstruktør. Jeg arbejder for Snowminds, hvor vi uddanner ski- og snowboardinstruktører, samt sørger for job, bolig og transport. Vi har samarbejde med flere skiskoler i Canada. Du behøver overhovedet ikke være verdensmester fra start, fordi du under uddannelsen og i løbet af sæsonen vil træne sammen med dygtige skiløbere.
Hvis du har spørgsmål om at tage til Canada eller om at blive skiinstruktør, er du meget velkommen til at ringe på tlf 2899 3599 eller skrive en mail på info@snowminds.dk

Mvh
Mads

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen