Hjælp til valg af ski.

Anders 25/09 2007 21:14

Jeg har i år besluttet mig for at jeg vil købe mine egne ski, og da jeg ikke har så meget forstand på hvilke ski jeg skal købe så er det jo godt at skisport.dk har dette fantastiske forum:-)
Her er lidt om mig:
Har været på ski i ca. 15-17 uger og jeg vil beskrive mig selv som en ret god skiløber. Jeg er mest til det tekniske skiløb med små sving, men kan også godt lide at give den gas en gang imellem.
Kører ca 80% på pisten og resten off piste og en lille smule hop.
Jeg er 180 høj, vejer 75 kg.
ved ikk om det har noget at sige, men jeg kører i skistøvler der har flex 120.

Håber der er nogen der vil tage sig tid til at hjælpe?

På forhånd tak

Kommentarer:
Der er i alt 13 svar i denne forumtråd.

Christer Rasmussen 19/10 2007 12:05

Sv: Hjælp til valg af ski.

Efter at have været guide en sæson med mulighed for at prøve flere forskellige ski gennem sæsonen. Tænker jeg selv på at købe et par FunCarve/MegaCarve eller hvad de skal hedde, jeg prøvede Salomon StreetRacer 8 eller 10 det er en ret blød ski der ikke giver så meget udfordring i form af kræft forbrug, derfor er den god til en uges skiløb, hvis man ellers ikke dyrker så meget motion, og så kan den "kaste dig af" hvis du er uopmærksom i de snævre hurtige sving hvor du lægger kræfter i.
Prøvede også BoarderCross ski Salomon CrossMax som en en lidt stivere ski, der kræver flere kræfter for at lave sjove tekniske sving, den er selvfølgelig mere retningsstabil. Streetracer er ikke sjov i styrtløb.
som allround ski skal man nok vælge Rossinol B2 eller B3 eller en Twintip, synes dog den er for kedelig til det hele, hvis man ikke er i parken hele ugen.
Har selv et par Salemon Equipe GC Race ski som er alt for stiv til en uges ferie den kræver ihvertfald for mange kræfter for mig, til at være sjov.
Og et par Zag 180 (Offpist Twintip) en lidt blød ski der kan bruges til alt piste/park/offpiste, den er dog så lang at den mangler det kick en kort ski kan give. Jeg er 182 og brugte StreetRacer på 165.

Kasper Pedersen 25/09 2007 23:13

Sv: Hjælp til valg af ski.

Hvad er det helt præcist for nogle støvler og hvor gammel er du? Hvor kører du på ski? i norden eller i alperne?

Søren Hjelholt 26/09 2007 10:44

Sv: Hjælp til valg af ski.

For mig lyder det til at du har rimeligt styr på dit ski-løb, og kører i ret stive støvler. (Flex begrebet er lidt udvandet, da hver producent har sin egen definition af det)

Hvis jeg var dig, ville jeg kigge enten på en stiv ski (race modeller), eller alternativt på en Cross ski. Forskellen er at cross skien har en blødere forski, der bedre kan klare buler og sving mm., men samtidig har en stiv bagski, som kan tåle at man lægger noget pres på den. Har selv været glad for Atomic SX-7, som er en relativt billig cross ski, der findes også SX-9 SX-10 og SX-11. Jeg kender dog ikke de præcise forskelle.
Minuset ved cross skien, er at den er ret smal på midten, og derfor ikke er så velegnet til off-piste.

/Søren

Kasper Pedersen 26/09 2007 10:55

Sv: Hjælp til valg af ski.

Ja en cross-ski ville være fin til dig.. Der findes også sx12 siden sidste år. Forskellen er stivheden - og prisen - jo større nummer jo dyrere :) Hvis jeg skulle købe en ville jeg gå efter sx12 - har selv gs12 og den er sgu rar :) Men jo højere nummer jo sværere er den også i off-pisten.

Ellers har atomic også en ski som hedder Metron b5 den er også super.

Fischer har RX9 som nok også ville passe dig.

Völkl har en ski som hedder Gotama, det er amerikanernes favorit når de vil køre både off-piste og på pisten - den er 50/50..


Hold dig fra Salomon! :)

Lasse Philipsen 26/09 2007 11:41

Sv: Hjælp til valg af ski.

Hej

Jeg har selv kørt på Rossignol Bandit B2 i et par år, og været superglad for den. Jeg er lidt højere og lidt tungere end dig, men stivheden har passet mig rigtig godt. B2´en er en allmountain-ski (fordelt 80/20 på piste/off piste), så den kan bruges stort set over hele bjerget - dog er den ikke særlig god i parken.
Min klare anbefaling til B2! Den nye B2-model hedder i øvrigt B78.

Alternativer kunne være Dynastar Contact 10 eller K2 Apache Recon. Men de ovenstående bud er også gode, men især orienterede mod pistekørsel.

Simon Schmidt 26/09 2007 15:26

Sv: Hjælp til valg af ski.

Der var en der forslog Völkl ski en som hedder Gotama. har selv kørt på den en sersong. og det er en super ski. men den er jo også oppe i den lidt dyrer pris klasse. men den kan klart andbefales.

mvh simon

Anders 26/09 2007 16:47

Sv: Hjælp til valg af ski.

Tak for de hurtige tilbage meldinger...

Jaah, så er det jo bare det, hva det skal være for en af dem..
Jeg har kigget lidt på Fischer's RX9 og RX8 og måske det skal være en af dem, men jeg syntes godt nok det er svært for jeg vil jo nødig købe katten i sækken..
Jeg er i øvrigt 21 og skiferien går altid syd på, og mine støvler er Fischer X-Thunder..

Mvh Anders

Allan 27/09 2007 11:43

Sv: Hjælp til valg af ski.

Hej
Jeg har selv rx-8 og er super glad for dem fik dem sidste år og hørte på dem 3 uger i østrig, virkelig en sjov ski der er lyn hurtig i kortsving og fra kant til kant, tror ikke at den ville skuffe dig på nogen måde.

Der er skrevet rigtig meget om rx-8ern, den har bl.a vundet rigtig mange skitest de sidste par år prøv at søge lidt på det, der er også flere tråde om den her på skisport.dk

vil lige sidge uuh la'la
http://cgi.ebay.de/Fischer-RX-8-Fire-FS-11-Railflex-M-08-FA11_W0QQitemZ300155149743QQihZ020QQcategoryZ142016QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
2008/2009 modellen :)

Anders 27/09 2007 14:15

Sv: Hjælp til valg af ski.

Tak for linket Allan, og man må da sige at det er rimelig billigt i forhold til hva de koster andre steder...
Nu gælder det bare om at finde en der er ok til tysk hurtigst muligt..

Anders 27/09 2007 14:50

Sv: Hjælp til valg af ski.

Lige et spørgsmål til Allan.
Er skiene MEGET dårlige i off pisten? Det er ikke fordi jeg kører meget offpist men når sne'en er til det så ville det da være træls at have nogle ski som slet ikke duer...

Sattack 27/09 2007 15:55

Sv: Hjælp til valg af ski.

Hej Allan

RX8 er decideret on piste og lavet til de hurtige sving. (svingradius 13)

Hvis du gerne vil have samme mærke som dine støvler ( de er sgu noget stive :-) og du, som jeg læser det, gerne vil have en udpræget all mountian ski så kig på Fischers AMC 76 ( Svingradius 16 ) eller 79 (18).
http://www.fischer-ski.com/en/

De er generelt bredere i sidecut ( læs hæl/midt/tå ) end RX8, hvorved du vil kunne opnå bedre flow ved off piste.
Jeg ville gå efter 76 da mit gæt er et 60/40 forhold mellem piste og off piste. En ski som diverse skimagasiner har værdsat højt.

Så blev du måske mere forvirret på et højt plan, blot min mening ....

Sattack 27/09 2007 17:38

Sv: Hjælp til valg af ski.

Ovenstående indlæg var naturligvis skrevet til Anders

Og nej, jeg havde ikke været til Afterski .........

Carsten 28/09 2007 11:24

Sv: Hjælp til valg af ski.

Hej.

Der er en der skriver RX9, men han har vist glemt at læse, at du skriver at du er til teknisk skiløb med korte sving.

Og så er det RX8.

Jeg har 2 helt fabriksnye til salg.

Fischer RX8 - 165 cm. - bedre på pisten.
Fischer AMC76 - 170 cm - bedre i offpisten

begge incl. bindinger

tjek evt. dem - ellers god fornøjelse.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen