Ski til begynder

Simonskals 31/12 2016 16:52

Hej alle,

Skal for 3. år på skiferie i Sverige, og glæder mig fantastisk meget. Har dog først lært at stå på ski som voksen (for 2 år siden), så er stadig noget Bambi-på-glatis... Kører kun grøn og lette blå, da jeg ikke føler mig helt sikker i det endnu.

Vi lejer udstyr på stedet hvert år, og jeg får generelt ret lange ski udleveret (185cm / 92kg), men har læst at kortere ski ville gøre det nemmere for mig at svinge.

Min udfordring er at jeg er for dårlig til at tage farten af, så bliver jeg kylling, og så går det galt... Derfor, er der nogen der kan hjælpe med inputs til om jeg burde bestille kortere ski?

Jeg kører ikke voldsomt hurtigt, og nyder at køre stille og roligt afsted og nyde området fremfor halsbrækkende styrtløb :-).

På forhånd mange tak for alle jeres inputs.

Kommentarer:
Der er i alt 10 svar i denne forumtråd.

Jan Spile 01/01 2017 17:39

Sv: Ski til begynder

Som du beskriver dit skiløb, vil jeg sige at skiene skal være 15 cm lavere end dig selv, og så skal det selvfølgelig være en piste ski svarende til dit niveau.

Jan Halberg Vilhelmsen 02/01 2017 00:12

Sv: Ski til begynder

Gå på skiskole. Før får du ikke fornøjelse af dit skiløb og spilder en masse gode timer hvor du ikke behersker skiløbet. 15 cm. under højde lyder rigtigt.

Jan Spile 02/01 2017 06:42

Sv: Ski til begynder

Helt enig Jan Halberg Vilhelmsen. Få den den rigtige teknik ind fra start gennem skiskole, alt alt for mange danskere springer det over, og indlærer forkert teknik fra start.

Brian Lund 02/01 2017 11:10

Sv: Ski til begynder

Ja, normalt vil en kortere ski dreje hurtigere end en længere ski og der kan faktisk være relativt stor forskel på to par ski der er bare 5cm forskellige i længden selvom det er samme mærke og model.

Næste gang du får et par ski skal du bare bede om at få en kortere model - og hvis den alligevel bliver for kort eller du synes du har fået en der er for lang så er det bare ind i butikken igen og spørge om de ikke vil give dig en anden.

Det er selvfølgelig også vigtigt at du er ærlig omkring dit niveau og fortæller dem du er begynder så de ikke giver dig en ski der er for stiv. Fortæl dem du gerne vil have en kort begynderski og gerne en med kort svingradius (engelsk: turn radius).

Du kan også sagtens gå 20 eller 25 cm under din højde, hvis det er det der skal til, der er ingen lov der siger du skal køre på lange ski! ;) - Jeg er selv 183 og går og overvejer at købe et par ski på 165cm - og har kørt på alt muligt forskelligt lige fra 150 cm til 189 cm.

Brian Lund 02/01 2017 11:12

Sv: Ski til begynder

Og som de andre er inde på lyder det som om du vil kunne få rigtigt meget ud af en ski-instruktør, måske bare et par timer om dagen et par dage for lige at få lidt mere styr på teknikken :)

Simonskals 02/01 2017 12:06

Sv: Ski til begynder

Mange tak for jeres inputs!

Det skal lige siges at jeg skam har taget fornøjelsen af skiskole begge mine første år.

Det er nok bare er spørgsmål om at få øvelsen og selvtilliden helt ind under huden. Er ikke nervøs for at falde, kun for at miste kontrollen og komme til at skade andre (har dog aldrig været bare i nærheden af at det skulle ske), så foretrækker klart når der er få på pisten, hvilket ikke harmonerer særligt godt med uge 7 i Sverige ????

Simonskals 02/01 2017 12:41

Sv: Ski til begynder

Hov, i forlængelse af ovenstående skal det lige nævnes at første gang på skiskole var en privat sammen med et barn på 6 år, som havde en del opstartsvanskeligheder, så der var naturligt nok primært fokus på ham, så jeg kørte bare lidt rundt for mig selv det meste af tiden.
Anden gang, var to dage af en time for mig selv, og fik en masse gode tips fra instruktøren til at svinge skarpere og det skulle gerne kunne arbejdes helt ind under huden i år…

Henrik 02/01 2017 14:44

Sv: Ski til begynder

Det der vil give dig en sikker fornemmelse på ski, er at lære at bremse. Ikke blot at tage farten af men en plov, men at sætte skiene 90 grader på bakken. Det er det vigtigeste at lære starten, og hvis du har været på skiskole et par år, så har du nok også teknikken til at dreje uden plov. Korte ski med lille venderadius gør det meget nemmer at bremse. Du skal øve det hele tiden. Kør på en bakke hvor du befinder dig godt, den må ikke være for flad, så er det sværere, der skal være hældning, så du opnår en vis fart, og så øv dig i at bremse på stedet, til begge sider. Når du bliver bedre, så øv dig i at tage farten af ved at kontrolerer hvor hurtigt skiene stopper. Bremse teknikken er sådan set den samme som når du køre almindeligt på ski hvor men også skrider lidt. I modsætning til carvin hvor man ikke skrider. Men når du kan bremse så ved du at du kan kontrollerer ikke at kører ind i andre folk, og så kommer teknikken. alt for få begynder øver denne teknik, det er faktisk ikke så let for en begynder. En anden vigtig øvelse er at rutche. Her skal bakken være lidt mere stejl. At rutche er når man står 90 grader på bakken og skrider ned i den direkte faldlinje. Rutchet skal så stoppes med at kante skien. Det er kun når skien er forholdsvis flad på bakken skien kan rutche. Det vi også give dig en fornemmelse af hvornår skien bidder. De 2 ting vil bringe dit skiløb til mellem niveauet, hvor man begynder at løbe på ski.

Simonskals 02/01 2017 15:07

Sv: Ski til begynder

Hej Henrik,

MANGE tak for dit svar og for de to øvelser – dem skal jeg have prøvet af!

Jeg har lige booket skole igen til i år, 3 dage af 1 time privatskole, så håber jeg at det kan bringe mig sikkert op i blå, og måske begynde på de røde.

Mine ambitioner går ikke højere end rød, jeg har ikke hverken nu eller i fremtiden et ønske om at skulle løbe på de sorte, da jeg som sagt er mere til hyggen end det vilde ræs. Men, jeg kan også se at jeg nok er nødt til at stramme mig an, da min 4½ årige datter allerede kører komfortabelt i grøn og er begyndt på blå, så efter i år er jeg nok sat bagefter. Men, det er jo nok et kapløb man aldrig kan følge med i... :-)

Henrik 02/01 2017 15:24

Sv: Ski til begynder

Når nu du har privatlærer så kan du bede ham/hende om at lærer dig de øvelser. I skal ikke bruge en hel time på de, men så kan du få fornemmelsen, og så selv træne. Det er nemlig meget vigtigt, ikke kun at kører ned, men bruge meget af tiden på decideret træning. Nu du bliver bedre så vil træningen være det samme som selve løbet, men blot at du har fokus på teknikken. i starten er det en god ide at lave forskellige øvelser. Men som sagt når du kan de 2 ting, så har du basis. Og især at kunne bremse er jo alfa og omega. Og så husk at gå efter ski som ikke er for lange, men det var også det du selv var inde på (med din vægt og sikker også højde, må de dog ikke være kortere end 160. 15 cm under din højde som andre er inde på passer fint). Og så en lille venderadius, på 12-15 m hjælper også til, men det har korte ski ofte. Det vil også hjælpe hvis ikke de er for bredde under din fod, da det igen er nemmer at svinge skien rundt, og også komme på kant med en smal ski under foden. Skien er til gengæld breddere i spidsen da det er den form der giver den lille venderadius (meget timeglasformet). Og hvis det skal være rigtig nørdet så skal den helst ikke være for bred bagpå (det hænger ofte sammen) men der kan være forskel, da en bred bagski kan gøre det lidet sværere at få bagenden med i et skrid rundt. Den gør til gengæld at du kan holde kant rundt, men det er slet ikke endnu. så det sidste jeg har skrevet skal du ikke tænke over, men nu ved du det til om nogle år.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen