Køb af ski

Thomas Dorby 22/03 2015 23:24

Hej Alle,

Jeg har efterhånden været på ski i 1o uger / ca. 70 dage.
Jeg har haft egne støvler i efterhånden mange år og kan mærke at jeg er ved at være moden til at investere i mine egne ski istedet for de halvslidte - og til tider lidt tilfældigt valgte lejeski.

På skalaen begynder - øvet - ekspert vil jeg beskrive mig selv som øvet.
Jeg 174 cm høj og vejer 66 kg uden udstyr.

Jeg er 90% til pisten og lange dage på ski - så både helt ny-preparerede og lidt opkørt om eftermiddagen. Jeg er til relativt høj fart og korte til mellem sving.

Derfor har jeg kigget lidt på slalom carvere, men også ski der er til en smule højere svingradius. Min usikkerhed går meget på om de lidt stivere ski der kan holde mit ønske om fart til gengæld vil straffe mig i svingene, når man tager min erfaring og min størrelse (eller mangel på samme) i betragtning.

De konkrete ski jeg har kig på er:

Slalom carvere:

Atomic Redster Doubledeck 3.0 SL
Nordica Dobermann SLR EVO

Lidt større svingradius:

K2 Amp Charger
Nordica Dobermann Spitfire TI

Længdemæssigt hælder jeg til en længde omkring de 160 cm - det ved jeg ikke om er for kort - min erfaring er at det passer mig med alle de lejeski jeg efterhånden har prøvet - men de er formentlig allround carvere.

Har nogle af jer med lidt mere erfaring end nogle hjælpende kommentarer til mig vil det være en enormt stor hjælp.

Kommentarer:
Der er i alt 3 svar i denne forumtråd.

Jonas 25/03 2015 12:22

Sv: Køb af ski

Hej Thomas.
Jeg ville nok holde mig fra Atomic’en, da det er en lidt for aggressiv ski til dit niveau. Hvis du udelukkende kører kortsving, vil jeg nok anbefale en svingradius omkring de 15m, ellers gå efter noget lidt højere.
Angående ski længde kan du nok godt gå ca. 5 centimeter op, uden det skader noget.
Vh. Jonas

Henrik 27/03 2015 10:35

Sv: Køb af ski

Ser ud til at vi har nogenlunde samme højde og drøjde. Jeg kører på et par Salomon x-kart max, 164 cm fra sidste år. De har en radius på 12 m. Jeg har dog noget mere skierfaring end dig. Det er nogle af de stivere fra Salomon. De er ikke for stive til mig, og jeg vil tro at du sagtens vil kunne køre dem. Jeg er ret tilfreds med dem. De har lidt pisterocker i forenden og de er 71 mm under foden, så det er relativt smalle ski og dermed egnet til piste. Rockeren gør at det hjælper lidt når sneen er opkørt.

En ting der undrede mig lidt ved disse ski er at de ikke har særlig høj binding, som man ellers ofte ser ved slalom ski. En høj binding gør at du letter vil kunne lægge skien på kant, da du har større moment. Skien er dog relativt smal, så det er ikke noget problem. En lavere binding gør sandsynligvis at du har lidt bedre skifølelse, da du er tættere på selv skien.

Du bør dog ikke have en ski stivere end denne så skal du være tungere eller ret god på ski.

Hvis jeg kunne fintune skien, så vil jeg nok vælge en svingradius der var en anelse højere, især hvis du kan lide at køre carvin. Selv om en lav svingradius helper når man tager et sving som i gamle dage med en lille skrid med bagskien i slutningen af svinget, så vil en lav svingradius kræve en del kræfter når skæret skal holdes i carvin. Der gør tilgengæld at farten ikke bliver så sindsyg høj som at holde skær på en ski med 20 m radius, så køre man jo nærmest 100 km/t på selv lette pister. Men den lave radius gør at du skal holde trykket for at den ikke skridder.

Jeg er i al fald glad for den ski. På flade stykker kan en kort ski med lave radius dog have en lille tendens til at ville køre lidt frem og tilbage, da en længer ski jo er mere stabil.

Men prøv dig frem. En ting du skal vide som jeg ofte skriver, er at slibningen af en ski kan have langt mere betydning end om det er en salomon, atomic eller hvad de nu hedder hvis der er ski med nogenlunde samme dimensioner og stivhed, så er de relativt ens (nu får jeg nok hug). Men slibningen kan have rigtig stor betydning på hvordan skien opleves, hvilket man først finder ud af når man begynder at gøre det selv.

Hvis man detuner bagenden så vil skien være meget lettere at løbe på. Men tilgengæld får du ikke det super greb når du carver.

Jan 31/03 2015 10:26

Sv: Køb af ski

En slalomski er den mest fantastiske ski at køre med på en piste, hvis man har teknikken. Jeg har selv løbet på ski i snart 40 år, og har mange mange uger på bagen. Jeg elsker min egen Blizzard worldcup sl ski, men mange af mine venner som har prøvet dem, som har væsenligt mere ski erfaring end dig, synes de er for krævende, og kan langt bedre lide allmountain/allround ski i den gode ende. Så jeg mener at du mere skal kigge på ski i den kategori, det vil du få mere ud af med din erfaring. Og specielt hvis du kun har et par ski. Selv har jeg to par, mine slalom ski til gode pister, og en bredere allmountain ski, som jeg Feks. Kun løbere på når jeg er i St Anton, hvor pisterne som regel er opkørte og puklede.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen