Oplevelser fra Trysil Skiskole

Oplevelser fra Trysil Skiskole

Læs om Pernilles oplevelser som skilærer på skiskole i Trysil

Nedenstående er en beretning som Skisport.dk har modtaget fra Pernille Jakobsen som har arbejdet ved skiskolen i Trysil.

A-ha-oplevelser, at hitta kænslen, at kjenne skien, er udtryk der bruges ofte i det inter-skandinaviske forum, som Trysil er, men også udtryk som er gennemgående for temaet i ski-undervisningen: Få eleven til at opdage de rette eller hensigtsmæssige bevægelser i skiløbet. At arbejde for skiskolen i Trysil kræver engagement og skiglæde udover det sædvanlige og ikke mindst en stor lyst til at undervise ? dag ud og dag ind. Konceptet er ganske enkelt; at videregive glæden ved skiløbet til eleven og gennem undervisning at gøre total-oplevelsen af skiløbet større.

Hytter på skiskolen i Trysil

Mandag morgen i uge 6 kl kvart i otte: Alle er lidt trætte efter søndagens skiløb på fjeldet, så der gnides øjne, strækkes ben og mumles godmorgen. Det sneer udenfor og en kop the varmer kroppen op til dagens mange timer ude i det fri. Inden længe flyver navne og grupper rundt i lokalet og folk begynder at vågne: Mette har lillesmot F2 med 7 stykker, Linn har privat-timer og Håvard har voksen grund-kursus med 8 stykker, og sådan bliver det ved indtil alle har fået grupper og lektioner fastlagt.

Som skiinstruktør underviser man på alle niveauer

I de første uger er vi over 80 skiinstruktører, så der ligger et stort koordinerings arbejde bag. Uanset om man er erfaren instruktør eller har sin første sæson, underviser man både børn og voksne, grupper og privat, og det giver en rigtig god afveksling. Inden sæsonstart kodes den enkelte instruktør udfra uddannelses-niveau og erfaring til de forskellige hold, og man kan så kode sig om i løbet af sæsonen. Med en dansk BSI underviser man børn og voksne på grund-hold og fortsættelses hold 1, samt altså privat lektioner.

Danske skiinstruktører er populære blandt børnene på skiskolen

Børneskiskolen i Trysil med smotter børn

Som dansk instruktør er det en luksus, at de fleste elever er danske. Og specielt hos børnene er det populært. I det hele taget lægges der stor vægt på børne-skiskolen. Børnene er bitte,- lille- og store- "smotter". Smotter er figurer fra et eventyr skrevet af en norsk forfatter. Der er lavet kostumer, så Smotterne fra bogen dukker op fjeldet og besøger børnene efter overstået skiskole. Der er smotte-cup den sidste dag i ski-skolen, og i fjeldet er der lavet et helt område som er smotternes hjem, hvor der læses op af eventyr og børnene kan lege. Alt sammen noget der sætter læring gennem leg som fokus i børne-skiskolen.

Skiskolen er mere end bare selve undervisningen i bakkerne: Der er det sociale liv og så er der fællesnævneren: Interessen for sporten og udvikling af egne evner både som underviser og skiløber. Det sociale bygger på, at vi er en stor skiskole, og at vi derfor fungerer som en arbejdsplads. Vi starter og slutter dagen sammen i skiskolens lokaler, hvor der er kontor, personalerum, omklædningsrum og skistald.

Smotter figur fra eventyret besøger børnene på fjeldet

Det sociale liv på skiskolen

I løbet af ugen er der altid et arrangement, som man kan deltage i, hvis man har lyst og overskud. I denne sæson var der blandt andet fælles morgenmad inden lektionernes start, grill-arrangement i sneen efter velvoverstået stor-uge, restaurant-besøg i sælen, internt mesterskab mm. Sæsonen sluttes af med 4 dages ferie i Hemsedal med hygge og det sidste skiløb for sæsonen. Ligesom sæsonen i øvrigt indledes med en kick-off weekend, hvor nyt personale introduceres og sæsonen skydes i gang på pisterne.

Udvikling af eget skiløb i Trysil

Hvad eget skiløb angår, har vi rige muligheder for at udvikle os via den interne undervisning. En gang om ugen er der porttræning med feedback, og en gang om ugen afholdes de såkaldte "kliniks". Klinikkerne omhandler forskellige temaer på forskellige niveauer. Udbuddet i 2005 var blandt andet: fokus på børneundervisning - de gode børn, introduktion af carvingsving til elever, egne store skærende sving, egenfærdighed i pukler, freeride og jibbing, telemarks-undervisning, fokus på demo-sving og øvelser og meget mere.

Sneboldskamp med børnene på skiskolen

Selvom kroppen skriger på pause mange af disse aftener, er fremmødet stort, og så snart vi er i gang glemmes trætheden, for det er sjovt, lærerigt og udfordrende at være med! Som sagt er læringsmulighederne store, og det er inspirerende at vi er så mange instruktører samlet under sæsonen. Flere har både tre og fire sæsoner bag sig og deler gerne ud af deres kundskaber. Der er flest svenske instruktører, endnu er der ikke så mange norske og danskere der har fundet vej. I sidste sæson var vi en flok på 6-8 danskere, og Trysil vil gerne have flere danske instruktører!

Som i alle foretagender, er der også ting, som for nogle måske er knapt så attraktivt og ting som man i hvert fald skal gøre sig klart inden man søger i Trysil. Man underviser meget, fra kl. 9 til lifterne lukker de fleste dage, og det gør selvfølgelig at tiden til eget skiløb er mere begrænset. Tager man til Trysil bliver man en del af en stor personale gruppe, som skal fungere, og det forventes at man aktivt bidrager til dette. Det betyder blandt andet, at man får tildelt forskellige opgaver udover selve undervisningen.

Skiløb i Trysil

Et eksempel på dette kunne være, at man for eksempel en uge klargør børneområdet tidligt om morgenen. Endvidere skal man gøre sig klart at Trysil ikke er lig med alpernes varierende udbud af pister og lifter, men af nordisk standard gør Trysil sig virkelig godt, og der er mange udfordringer at finde på Trysil-fjeldet, som også satser stort med udbygning af området og optimering af liftsystemet i de kommende sæsoner.

Mandagen er slut på skiskolen. Første dag med nye grupper er altid spændende. Hvordan fungerer de sammen, og er der nogen der skal byttes rundt? Snakken går i personale-rummet. Nogle venter på de skal være med i ski-showet, som køres hver mandag. Andre skriver mails og snakker, mens andre igen vokser ski eller tager en langrends-tur. Jeg fortæller mine ben at det nu er på tide at komme i bevægelse igen, og lettere uvenner, fordi benene mener, at de nu skal hvile, trasker jeg ud i vintermørket.

Det er bidende koldt og stille på en helt specielt måde. Fjeldet lyser op med sin hvide kuppel, som kendetegner Trysil-fjeldet. Trods trætheden, glæder jeg mig allerede til i morgen og de nye oplevelser vi skal have sammen, fjeldet og jeg, de voksne grupper, børnene, kollegaerne i skiskolen... Den friske luft river lidt i lungerne, det skal gøre godt med en gang varm suppe om lidt hjemme i hytten. Det er alle de ting jeg her har beskrevet, som gør det specielt at være skiinstruktør i Trysil. Opsummeret er det følelsen af friheden i naturen på fjeldet, samværet med andre mennesker, glæden ved at undervise og ikke mindst - være så mange timer på ski som muligt!

Skiskolen i Trysil

Jo dagene er lange og oplevelserne mange...

Selve skiskole-konceptet er nøje gennemtænkt og intet overlades til tilfældigheder af de tre svenske skiskoleledere Eva, Patrik og Marie, som selv er skilærere og står for den svenske uddannelse. De tre har til sammen mange, mange sæsoner bag sig, og de brænder stadig lige meget for skiløb og ski-undervisning og med det har de skabt kulturen i skiskolen. Så i det hyggelige personalerum, for foden af pisterne, er der, i den højt prioriterede en times frokost-pause, en livlig snak om undervisning ? lige fra de gode og morsomme oplevelser over frustrationer og til vanskelige situationer.

Læs mere om skiferie i Norge her

Udgivet af: Rasmus Skov

Fakta om Trysil
Skiområdet: 350-1100 m.o.h.
Byen: 360 m.o.h.

65 pister i alt
20 stk.
17 stk.
17 stk.
11 stk.

Lifter: 32 stk. / 35.200 pers/time

Slæbelifter: 17
Stolelifter: 6

Mere om skiferie i Trysil

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen