Skistøvler (flex)

Claus Rasmussen 04/01 2012 19:55

Har overvejet om jeg skulle købe egne skistøvler her i år hvor det er 3 gang jeg skal på skiferie.
Men er faldet over begrebet flex (80-90-100 eller mere)
Jo højere tal jo mere stiv støvle - korrekt ?

Jeg syntes selv jeg løber fornuftigt efter de 2 første skiferier

Men hvor på skalaen (flex) skal jeg ligge mig ?
Har kigget på Salomon Quest 8 (flex 90)

Kommentarer:
Der er i alt 8 svar i denne forumtråd.

Asbjørn Nissen 08/01 2012 21:31

Sv: Skistøvler (flex)

Lyt til Thomas!
Skistøvler er en mærkelig ting at købe. Det kan ikke sammenlignes med et ski køb, men dit valg af støvle er langt vigtigere end skiene. Det vigtigste når du køber skistøvler er hvorvidt de passer. Derfor bliver snakken om skistøvler let lidt vandet. Der er mærker som bare ikke passer til ens fødder. Jeg har f.eks. altid gerne ville købe Lange skistøvler, men de passer simpelhen ikke til min fod. Dem der passer bedst til mig er Salomon. Muligvis findes der meget bedre støvle producenter end Salomon men det finder jeg aldrig ud af for Salomons støvler sidder, som havde de brugt min fod som model. Folk kan fortælle mig alt det de vil at andre mærker er super og kan det ene og det andet for de passer ikke til mine fødder.
Noget andet der er lidt vigtigt er flex tallet. Snak med forhandleren om hvad der passer til dig desværre er flextal individuelt fra mærke til mærke. Det betyder at flex 90 i f.eks. Salomon støvler ikke er det samme som flex 90 i Lange støvler. MEN ET GODT RÅD ER LAD VÆRE MED AT KØBE DEM FOR STIVE!!! Det er den velkendte danskerfejl for man skal jo kunne udvikle sig i dem! Problemet er blot at det ikke er muligt at udvikle sig i et par for stive skistøvler eller ski. Medmindre vi snakker negativ udvikling det er for stive støvler og ski kanon til.
PS. Når jeg skriver forhandler så mener jeg en seriøs forhandler som Nautic eller Surf og ski ikke din lokale sportsbutik

Dines K. Johansen 04/01 2012 21:29

Sv: Skistøvler (flex)

Ja, du har fat i det rigtige med flex.
Læs den her artikel fra freeride forum omkring køb af skistøvler, hvor også begrebet Flex gennemgåes.

Salomon Quest støvlen kender jeg ikke nok til at kunne udtale mig om.
Men generelt vil jeg råde dig at besøge en rigtig skibutik og bruge deres erfaring til at vælge imellem støvlerne og fabrikanterne.
De vil også kunne fortælle dig om dine fødder vil have fordel af en formstøbt sål eller om der er noget som du bør være særlig opmærksom på.

Rolf Skausig 11/02 2012 12:38

Sv: Skistøvler (flex)

Jeg tror klart at det kan være en fordel at købe sine støvler på destinationen,da de lokalt ansatte ofte har meget mere viden om skistøvler.I Charmonix i frankrig er støvletilpasning feks en hel videnskab der bliver taget meget seriøst.Jeg har selv en været uheldig med mit seneste køb hos nautic som jeg lige vil dele med jer. Efter længere tids støvleprøvning fandt jeg endelig et par Dalbello krybton som jeg synes sad perfekt.De var ganske vist utroligt stramme men da jeg kører freeride er dette jo også strengt nødvendigt.Forhandleren påstod efter målinger af min fod,at de var helt rigtige til mig.Desværre måtte jeg så konstatere efter 2 ugers skiløb ,at støvlerne simpelthen er for små. Jeg tabte begge storetånegle!Jeg har så senere fået at vide af lokale forhandlere i Frankrig og østrig at størrelsen er korrekt men at mærket bare ikke passer til mig.øv!! 3500 kr spildt. Hvad angår flexindex vil jeg anbefale min flex 90 til piste( Hvis man er øvet) og min flex 120 til freeride også hvis man er nybegynder.Fortsat god skisæson!

Christian Clausen 11/02 2012 13:11

Sv: Skistøvler (flex)

Claus:
Tag til en butik med ekspertise i skistøvler eller køb ved en skidesdination.
Du bare fortælle om din kørestil, hvor henne på bjerget du kører og hvor meget du har kørt. Så vil personalet vælge nogle støvler med det flex som passer til dig.
Jeg har lige købt nye støvler ved Snow Fun i Roskilde. Super service. Så prøv der hvis du bor der omkring.

Rolf:

Hvorfor benytter du dig ikke af deres tilfredshedsgaranti?

Så kan du få dig købt en anden model, som passer din fod bedre.

Johnc 12/02 2012 15:25

Sv: Skistøvler (flex)

Glem alt om flex i første omgang.
Støvlen skal passe til din fod. Det handler først og fremmest om komfort. Du vil jo gerne ha dem på hele dagen uden at skulle føle ubehag. Er der noget danskerne er rigtig gode til, er det at ha forkerte støvler. Man ser det igen og igen og igen. Rigtig mange klager over det ene eller det andet. Klemmer over vristen, storetåen fryser,lilletåen bliver trådt på osv.osv. Er nød til at holde ekstra pauser og binde op for at få føderne på plads og blodomløb og varmen igen i føderne. Forkerte støvler er årsagen til rigtig mange pinsler.Tænk komfort. Herefter dit niveau og det tærrent du køre mest i.
Få nogle rigtige forhandlere til at hjælpe dig. Du kan med fordel teste forskellige støvler på destinationerne og også få rigtig go hjælp her.

mvh
johnc

Asbjørn Nissen 13/02 2012 19:05

Sv: Skistøvler (flex)

Undskyld men Rolf det her virker useriøst efter 2 uger på ski syntes du tilsyneladende spørger er øvet og klar til at tage et par skistøvler med flex 120 ud i offsiden. hertil er mit svar lær at styre skiene på posten først. Når man har styr på det her er ok at tage lidt ud i offpisten, men den er ikke sådan at spøge med.
jeg enig med John komfort er vigtigst!!

Rolf 13/02 2012 19:51

Sv: Skistøvler (flex)

Jeg er helt enig i at spørger ikke burde begive sig ud i offpist.Der var jeg vist bare lidt for kloge åge!Undskyld

Thomasdk 07/01 2012 22:40

Sv: Skistøvler (flex)

Hej Claus

Pas på med at kigge på støvler, du skal prøve støvler. Du skal være bevidst om at det kan være dine fødder slet ikke passer til den model, men måske et helt andet mærke. Få millimeter og du er en af mange med en ny skistøvle til salg.

Da jeg skulle købe første gang sad jeg også og kiggede på nettet, besluttede mig og butikken rådede mig i en helt anden retning end jeg havde tænkt mig. Muggede lidt over det, men hvor havde de ret.

På nettet finder du den ene salgsgastale efter den anden fra producenterne, med alle mulige super fantom funktioner.
Det er fuldstændigt ligegyldigt med lækkerierne, den skal bare sidde fast uden at gøre ondt, og ikke være for stor.
Kun en skibutik kan hjælpe dig med at ramme præsis det, se her:
http://www.youtube.com/watch?v=09-yR88U4DY

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen