Drengedrøm... drengestreger... hestekræfter...

Drengedrøm... drengestreger... hestekræfter...

Køreskole for pistemaskiner. Læs hvordan du kan komme ud at kører pistemaskine.

- kørekort til pistemaskine, lidt af det hele...

Jeg husker det tydeligt da jeg 9 år gammel på mine langrendski stavede jeg forbi liftanlægget i Stöten i Norge. Lifterne var primært ældre slæbelifte, kvindelige Norske skilærere var ikke interessante endnu og derfor var der en ting der tog mit fulde fokus. Lyden af de store pistemaskiner der gjorde klar til at indtage pisterne straks lifterne lukkede.


Store maskiner, metal og brølet af kræfter der kan få en dreng på 9 år til at tabe underkæben bag halstørklædet. Fascinationen af pistemaskinerne er så faldet lidt med årene. Man fik selv et kørekort, man blev højere. men alligevel blev jeg som var jeg 9 år igen da jeg i marts måned satte mig alene bag rattet i en pistemaskine - nu var det blevet min tur...


Ja, for sådan er det altid, lillebror skal først, også selvom man har rundet de 30. Så det var 20 meget lange minutters ventetid mens brormand udlevede drømmen. Men nu var det mig.

Skistøvlerne blev skiftet ud med et par almindelige vinterstøvler i et lille skur der var sat op med det ene formål at indskrive elever til "Serre Chevalier Grooming School". Nu var jeg klar, og med let rystende hænder bevægede jeg mig over de 1½ meter bredde metalbælter for at kravle ind i førerhuset.


Remy som var min pistemaskine-kørerlærer kravlede ind ved siden af, og gav en instruktion i de mange knapper, der er bl.a.:

  • Speeder, som styrer omdrejningerne på motoren
  • Joystik til at styre "chiller". Chilleren er den der laver de fine riller bag maskinen
  • Joystik til at styre frontskovlen, så bunker og ujævnheder kan planeres inden chilleren laver finarbejdet
  • 2 knapper til at styre hastigheder: En til selve farten på pistemaskinen og en til hastigheden på chilleren
... resten var mindre vigtige som Remy udtalte "de basale er dem der sikre at vi ikke laver ulykker, og dem kan du nu"

Herefter var det af sted rundt på banen, som bestod af diverse store pukler og stejle kanter som man kunne øve sine færdigheder på. Efter et par runder forstår man hvorfor det ikke altid er helt jævnt på pisten, selv om morgenen. Det kræver træning og koncentration at styre joystick, retning og hastigheder på en gang, samtidig med at maskinen ryster og des mere des hælder des sværere er det at sidde ret op og ned i sædet.

Remy konkluderede at der skulle flere timer til før vi kunne blive en del af den faste stab på 42 ansatte der på skift betjener de 23 pistemaskiner i Serre Chevalier området. Skuffede over det men med en stor oplevelse i bagagen hoppede vi igen i skistøvlerne og ud i skiområdet for at vende snuden tilbage mod hotellet.

Fakta:
Prisen for 20 minutters kørsel/undervisning er ? 50. Du møder blot op ved Plateau de l'Alpage - Villeneuve. Som du finder til højre for Foret liften midt i Serre Chevalier området. Åbningstiderne afhænger af sæsonen.


Udgivet af: Rasmus Skov

Rejsebureauer til Serre Chevalier
Fakta om Serre Chevalier
Skiområdet: 1200-2800 m.o.h.
Byen: 1350 m.o.h.

115 pister i alt
25 stk.
33 stk.
42 stk.
15 stk.

Lifter: 66 stk. / 77.500 pers/time

Slæbelifter: 32
Stolelifter: 21
Kabinelifter: 9

Mere om skiferie i Serre Chevalier

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen