« Til oversigten

5.2 For dig der lige er gået i gang med parallelsvinget

Her kan du få hjælp, hvis du lige har lært at køre med skiene parallelle, men gerne vil lidt videre.

Her kan du få hjælp, hvis du lige har lært at køre med skiene parallelle, men gerne vil lidt videre.

Slå dog eventuelt et smut omkring Paratpositionen, Balance i fødderne og Lad skiene dreje, for at få en grundlæggende forståelse for skiløb.

Vi vil her fokusere på to ting, som får skiene til at dreje nemt for dig.

Ved at kante skiene og lægge vægt på skiene vil de dreje for os. Det udnytter vi til at køre et godt parallelsving.

I billederne nedenfor er de grundlæggende bevægelser i parallelsvinget beskrevet. Kig under Kant dine ski for at lære hvilke måder, du kan kante dine ski. Ved at mærke efter trykket under fødderne kan vi vide om vægten lægges rigtigt.

Det kan du læse mere om i Balance i fødderne

Vælg et let terræn til at øve svinget og øg gradvist hældningen, som du bliver bedre.

Bemærk at teksten i eksemplet er specifik for et sving til venstre.

I slutningen af svinget har jeg min vægt på venstre ski – yderskien. Skien er kantet og jeg mærker trykket langs venstre fods inderside. Mine ben er bøjede.

For at starte mit nye sving strækker jeg ud i benene og lægger min vægt over på højre ski – den kommende yderski. Trykket flyttes fra venstre fods inderside til højre fods inderside.

I begyndelsen af det nye sving kanter jeg min højre ski – den nye yderski. Trykket bygges op langs indersiden af højre fod.

Ved at holde højre ski kantet igennem svinget stiger trykket langs indersiden af højre fod. Mine ben bøjes gradvist så jeg kan arbejde med det tryk.

Jeg køre svinget færdigt med trykket på indersiden af højre fod og fortsætter med at bøje i benene.

For at starte et nyt sving strækker jeg ud i benene og lægger min vægt over på venstre ski – den kommende yderski. Trykket flyttes fra højre fods inderside til venstre fods inderside.

Hvis du vælger at bruge staven, skal den sættes i ved billede 2. Stav i sættet laves i det øjeblik, hvor trykket flyttes fra den ene fod til den anden – altså der hvor skiene omkantes. Svingene kan dog sagtens køres uden stav i sæt til at starte med.

3 øvelser til parallelsvinget:

  1. Kør en del af svinget Find en blå piste. Stil dig i en god paratposition med skiene pegende skråt ned ad. Læg din vægt på den nederste ski og kant den med fødderne og knæet. Trykket skal ligge på indersiden af foden. Kør nu på tværs af pisten og læg mærke til hvordan skien vil dreje op ad i en blød kurve. Det udnytter vi i svinget.
  2. Kør en større del af svinget Prøv øvelse 2 igen, men start med skispidserne pegende gradvist mere og mere mod dalen i udgangspunktet. Vær tålmodig - det tager nu længere tid inden skien drejer.
  3. Kør nogle færdige sving Kør nogle sving i let terræn og brug teknikken fra øvelse 1 og 2. Husk det hele handler om at kante skien og lægge vægt på skien - så drejer den helt af sig selv...