Her kører pistemaskinen på el
Som de første i norden får svenske Idre Fjäll en miljøvenlig pistemaskine, der kører på diesel og el.
De er mere stille. De er mere effektive. De bruger mindre brændstof. De er simpelthen mere miljøvenlige.
Begejstringen er tydelig i Idre Fjäll, der efter seks års ventetid har fået en dieselelektrisk pistemaskine, der lyder navnet PistenBully 600E+. Maskinen repræsenterer den nyeste teknologi inden for pistemaskiner.
Kommer i selskab med de store
Idre Fjäll er det første skisportssted i Skandinavien, der tager den nye hybrid-pistemaskine i brug. Hermed kommer de i selskab med europæiske kolleger som Zermatt, Val Thorens, Alpe d’Huez og St Moritz.
I Idre Fjäll har man efter eget udsagn haft kig på en prototype af PistenBully 600E+, siden man så en prototype af maskinen i 2009.
Derfor er glæden over nu at eje den ekstra stor.
Sparer brændstof og giver stærkere motor
Konkret fungerer pistmaskinen sådan, at en dieselmotor laver strøm til en række generatorer og el-motorer, som driver pistemaskinen frem.
Ideen er, at dieselmotoren kun behøver at arbejde på et lavt niveau. Det skulle spare 20 procent diesel og dermed mindske udslip af skadelige stoffer samt gøre pistemaskinen mere lydsvag.
Samtidig gør el-motorerne pistemaskinen stærkere end traditionelle motorer.
Friske billeder fra snefaldet i Idre Fjäll (taget d.9/10 2015):