« Til oversigten

8.1 Brug stavene rigtigt

Vi laver stavisættet midt imellem svingene eller rettere i det øjeblik vi omkanter vores ski.

Stavene giver os rytme og balance. Derfor er det vigtigt at vi bruger dem på den rigtige måde og med den rigtige timing.

Vi laver stavisættet midt imellem svingene eller rettere i det øjeblik vi omkanter vores ski. Faktisk er der ingen forskel på om vi kører lange sving, kortesving, pukler eller i dybsne. Fordi bevægelsesmønstrene adskiller sig fra hinanden, ser det ikke ens ud, hvis man sammenligner pukler og kortsving, men grundreglen er altid den samme: "staven sættes i når vi omkanter skiene mellem to sving!"

Lad os prøve at kigge på stavisættet i et almindeligt parallelsving. I praksis er den nemmeste måde at lære stavisættet på, ved at forbinde rytmen med vores bøjning og udstrækning i benene. Følgende beskrivelse er derfor lavet i forhold til bevægelserne i benene i parallelsvinget.


Rundt i svinget har jeg bøjet mine ben og er nu i en forholdsvis lav position i slutningen af svinget.


Som indledende bevægelse til det nye sving, strækker jeg ud i benene. Med udstrækningen bringer jeg staven frem til stavisæt.


I omkantningen til næste sving sætter jeg staven i ud for spidsen af min dalski.


Jeg indleder mit sving, men passer på at holde staven fremme. Ved at beholde staven fremme er jeg med det samme i den rigtige position til at køre mit sving.

Når du nu har lært at sætte staven i på det rigtige tidspunkt, så er det bare ud og øve i alle mulige forskellige sving. På den måde laver du pludselig helt automatisk stavisæt og har samtidigt givet din balance og rytme et enormt skub fremad!

Øvelser til stavisæt.

  1. Øv bevægelserne mens du står stille enten på pisten eller andet sted.

  2. Øv stavisættet mens du kører på tværs af pisten.

  3. Kører du med tallerkenlift kan du også øve stavisættet her.

Kører du sving med stavisæt, men synes måske ligesom ikke det helt virker, så kig lige her og lær af de fejl, som mange har begået før dig:

  • Staven bringes frem til stavisæt for tidligt (med nedbevægelsen i stedet for op bevægelsen) og du kører rundt i svinget med staven pegende frem foran dig. Her kan det være svært at opbygge en god rytme fordi med armen fremme til stavisæt stikker enden ofte bagud og så kommer du til at stå i en akavet stilling til at løbe på ski. Hold i stedet staven i udgangsposition og vær opmærksom på at du først tager den med frem lige før omkantningen af skiene.

  • Staven sættes i med opbevægelsen i stedet for midt imellem op og nedbevægelse. Dette hænger ofte sammen med ovenstående. Med staven fremme foran føles det naturligt at sætte staven i tidligere end hensigtsmæssigt. Kig lige ovenfor og vent med at sætte staven i til omkantningen af skiene.

  • Armen falder tilbage efter stavisættet og du kommer til at rotere i overkroppen til en dårlig udgangsposition til dit nye sving. Denne fejl prøver 99,9 % af alle skiløbere på et eller andet tidspunkt. Staven der føres tilbage efter stavisættet føles godt fordi det hjælper dig til at dreje i første omgang, men det ødelægger dit udgangspunkt til næste sving. Hold armen fremme efter stavisættet - såre simpelt!