Ski på taget

Jesper Steffensen 27/02 2015 06:56

Hej,

Efterhånde som familien er blevet størrer er der ikke længere plads til skiende inde i bilen.

Den første tanke var jo en tagboks som løsning, men tænker at det må være både støjende, uøkonomist og besværligt at opbevare de andre 51 uger om året.

Så er der skiholdere, men er jo heller ikke meget for at skulle have skiende ude i det fri. Nogen er faringer med dette?

Mvh og på forhånd tak for hjælpen
Jesper

Kommentarer:
Der er i alt 5 svar i denne forumtråd.

Jan Holmegaard 27/02 2015 11:35

Sv: Ski på taget

Hej.

Nu ved jeg ikke hvor mange ski det drejer sig om. Vi kører selv med en større thule skiboks på taget, vi synes ikke det larmer. Som du skriver koster det nok lidt ekstra, men jeg synes det er acceptabelt. Det er en god løsning.

Vil man bruge lidt ekstra på opbevaring kan sådan en her bruges.

Ellers er et væg og et par u-beslag fint.

Jeg ville ikke tage ski ud i det fri, når jeg tænker på hvordan min bil ser ud efter 1000km.
Til de mindre ture bruger vi sådan en her. Håber det er ok at reklamere for andre.
Den har plads til 2 par ski. Men kan vist også fås til 3.

VH Jan

Jeanette 27/02 2015 19:43

Sv: Ski på taget

Vi startede med skiholdere men de larmer og skiene bliver ødelagt af salt fra vejene eller taskerne bliver så frygtelig beskidte. Så vi har en stor thuleboks nu hvor der er plads til 4 par ski, hjelme og rygskjold og andet der ikke vejer alverden. Og en tagboks der kan åbnes i begge sider kan anbefales. Der er en let hylen piven når vinden er i bestemt retning, og du bruger selvfølgelig mere brændstof. Men en god måde at transporterer når vi har meget udstyr.
Mvh Jeanette

Jool 28/02 2015 11:21

Sv: Ski på taget

hej

lige en lille kommentar

2-3 par ski i en skiholder på taget, bruger kræver mere energi end en flad og velkonstrueret skiboks.

skiholder med 2-3 par ski hvor der er flere fremspringende punkter skaber mere vindmodstand og en større ujævn vindturbulens. man skal ikke lade sig forvirre/forblænde af det visuelle.

En tagboks af et ordentlig fabrikat, er konstrueret til at lede vinden på en aerodynamisk korrekt måde. Såfremt man har valgt den boks der passer til ens bil, har monteret den korrekt ud fra den anvisning som følger med samt den angivelse af placeringsstedet der er opgivet i bilens manual.

jeg kører sjælden med skiboks, men når jeg gør, er det fordi vi er mange i bilen dermed bliver bilens totalvægt også øget, og et større energi forbrug, men ikke mærkbart, på en normal tur til alperne bruger jeg ca 6 liter diesel pr 100 km, har jeg tagboks på og op til 5 personer i bilen så bliver det ca 5 liter pr 100 km, så de 3 passager der er ekstra i bilen, de koster 12-14 kr pr 100 km eller under 500 kr frem og tilbage

Karl Erik 01/03 2015 20:31

Sv: Ski på taget

Hej
Jeg har kun erfaring med en lidt ældre hapro skiboks. Det er utrolig vigtigt, at man er hysterisk nøjagtig, når man monterer boksen, så den sidder lige - det er ikke +/- i cm. Det skal være +/- 1mm, den skal sidde med i nøjagtighed. Man kan i hvert fald tydeligt høre forskellen, når man kommer op omkring de 130, som også af hensyn til brændstof er en god maks. hastighed.

Jool 02/03 2015 08:21

Sv: Ski på taget

Når vinden/luften rammer bilens front vil den dele sig i 2 dele (den enkle forklaring) en del under og ved siderne af bilen, en del over bilen, den del der suser over bilen har en længere vandring (bliver tynd) grundet bilens krumning dermed er vindens hastighed øget på den krumme flade, grundet at vinden vil møde den vind som den blev skilt fra ved bilens front, Derfor er det vigtig at tagboksen placeres så vinden møder så lidt modstand som mulig og dermed ikke skaber turbulens, den skal flugte bilens profil på den første tredjedel, læg evt en en skistav op langs frontruden som går 20- 30 cm op over taget, tagboksens front skal være bag skistaven selv om den så måske vil stikke nogle cm ud over bagenden (er til sene for bagklappen) turbulensen bag bilen er begrænset på den første halve meter da dette rum er luft tynd.

jool

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen