Alexander 03/02 2017 14:07

Jeg står og skal på skiferie i uge 7 og har derfor tænkt mig at investere i et par ski og et par støvler. Støvlerne køber jeg i en forretning, men jeg tænker at jeg køber skiene på nettet eller hvor nu jeg kan finde dem. Da jeg absolut ikke er ekspert i skiudstyr, kunne jeg godt bruge noget hjælp.

Lidt info:
Jeg er 23 år, 1,88 cm høj og vejer 80 kg. Har været afsted på skiferie omkring 8 gange og ser mig selv som en stabil skiløber. Kører primært på pisten ned af alle sværhedsgrader og ganske få gange bliver det til off pist. Så 90% af bliver brugt på pisten.

Har kigget på disse par ski, men jeg er som sagt på ingen måde ekspert i skiudstyr. http://www.sport-conrad.com/en/skiing/skis/all-mountain-ski-with-binding/magnet-arc-l-xto-12.html

Hvis i har et forslag til et par ski der måske vil passe til mig så sig endelig til! :)

Kommentarer:
Der er i alt 6 svar i denne forumtråd.

Jan Spile 03/02 2017 14:46

Sv: Nye ski

Det lyder som et fint bud. Personligt ville jeg nok vælge en lidt bredere ski, hvis jeg kun skulle have et par. Har ikke lige prøvet den ski, men har prøvet de fleste i Atomics Vantage serie, og var specielt glad for x 83 cti og x 80 cti, som begge er lidt bredere end dem du kigger efter.

Brian Lund 03/02 2017 19:42

Sv: Nye ski

At vælge ski er en meget personlig ting! Der kan være kæmpe forskel på hvad du og jeg synes er en fed ski at køre på, derfor vil jeg anbefale måske alligevel at leje en sidste gang! Du kan så prøve at se om du ikke kan leje et sted hvor du kan få lov til at bytte ski, så smutter du lige ned en gang eller to om dagen (eller hvad du nu føler for) og bytter til en anden ski... Tit kan du så også få rabat på en ski hvis du køber den efterfølgende.

Jeg har kørt på en del forskelligt lige fra et par store brede off-piste ski, park-ski, diverse all-mountain til en del forskellige race og mere aggresivt orienterede piste ski.

Det jeg er kommet frem til er at jeg personligt skal have en ski der er lavet 100% til pisten og i den mere aggresive ende. Jeg har prøvet en del forskellige all-mountain og også nogen der er mere piste orienterede og de giver altså bare ikke helt så meget på pisten som en race ski!

Jeg er selv 183cm og jeg ejer lige nu en Armada AR7 (park ski, 176cm). Jeg overvejer dog at købe enten en Fischer RC4 Worldcup SC (165cm) eller en Völkl Racetiger SC (160cm) som begge er ski der skærer utroligt godt igennem stort set alt hvad jeg har kørt på, selv de mest isede steder, hvis altså bare man tør holde farten oppe! Det er begge ski med relativt kort svingradius på 13m i de længder jeg har skrevet, jeg har prøvet både kortere og længere af men det er altså lige der omkring jeg føler mig rigtigt hjemme.

Jan Spile 03/02 2017 22:51

Sv: Nye ski

Ski er helt sikkert en personlig ting, men en anden ting som også er afgørende, er i hvilket område men foretrækker at løbe. Hvis jeg er i Val Gardena, Wagrain eller lignende områder, med mange velpræpererede pister, så løber jeg stort set kun på min special slalom ski. Hvis jeg derimod, er i St Anton, Val Disere eller lignende, så løber jeg stort set kun på min Allmountain ski som er 85mm bred midt på skien.. En dybsne ski lejer jeg til de store dage, men klarer mig normalt fint med min allmountain ski i den dybe sne. Så der er mange overvejelser at tage stilling til.

Jan Spile 04/02 2017 17:18

Sv: Nye ski

Det tror jeg er et godt bud. Jeg har ikke selv prøvet dem, men de gange jeg har testet ski fra Dynastar, har det været rigtig godt. Jeg tror også det er en ski der vil passe til dig, med den forholdsvis begrænsede erfaring du har. God fornøjelse.

Alexander 04/02 2017 17:23

Sv: Nye ski

Det lyder godt! Tak for svaret :)

Bo Spanding 08/02 2017 15:52

Sv: Nye ski

Sidste år, da jeg skulle have nye ski faldt valget på et par Angel Flow MIXT (https://www.angelflow.me/collections/skis/products/all-mountain-mixt-rally-mood), som jeg har været rigtig glad for. De blev valgt ud fra nogenlunde samme kriterier og størrelse som dig, og så er de danske :-)
De har fungeret godt på såvel pist som i let off piste. Versionen sidste år er lidt lettere end dette års model, men jeg vil forvente, at dette års model er lige så let at svinge som sidste års. Samtidig har jeg fundet dem stabile ved selv ganske høj fart.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen