Jørn Julius Johansen 07/01 2017 16:57

Har fisker rx8
Men de er ved at være godt brugt.
Har været super glad for dem. Hvad skal jeg vælge?

Kommentarer:
Der er i alt 7 svar i denne forumtråd.

Jan Spile 07/01 2017 17:35

Sv: Nye ski?

Fortæl noget mere om hvor meget du har kørt, hvordan du kører, og hvor du vil bruge skien.

Brian Lund 07/01 2017 17:46

Sv: Nye ski?

Hvilke ski du skal købe er egentligt ret personligt, der er stor forskel på hvad en skiløber synes er den perfekte ski i forhold til en anden! Det er meget afhængigt af din kørestil og niveau.

Det jeg lige kunne google mig til er at Fischer RX8 er en ret stiv og aggressiv ski med kort svingradius.

Så det kunne måske være noget i stil med en Fischer RC4 SC, som er en meget stiv ski med kort svingradius, den kræver at du kører den meget aggressivt for at få det maksimale ud af den, men når du gør det så har den også super kantgreb og sparker dig ud af svingene igen i fuld fart!

Men det kan jo også være at du reelt ikke har behov eller lyst til at køre på så aggressiv en ski? Det kan også være du vil have en med større, eller måske ennda kortere radius?

Jørn Julius Johansen 07/01 2017 21:11

Sv: Nye ski?

Jeg søger en alpin ski primært til det skandinaviske terræn og vejrforholde.
Jeg er en muskuløs ( styrketræner) mand midt i 50´erne med 25 ugers erfaring over 25 år.
Beskrivelsen, at Fischer RX8 er en ret stiv og aggressiv ski med kort svingradius passer til det jeg har oplevet og værdsætter. Min første tur med disse ski var som at få et spark bag i.
Dit forslag Brian - Lund har jeg selv undersøgt som en mulighed, da jeg søger en ski jeg kan køre aggressivt på. Jeg elsker korte sving. Andre alternativer?

Jool 07/01 2017 21:59

Sv: Nye ski?

Hej Jørn
Har også været den lykkelig ejer af et par Fischer RX8, super ski, superski på en hård og velpræpareret piste, men super træls når sneen blev puklet og tung, men det er de ski som har givet mig mange gode timer på pisten, alting får en ende så ud med dem ind med Atomic blackeye TI ARC 20 % rocker lidt tiprocker ski som føltes som en 4 hjulstrækker i løs sne, meeen på en hård og iset piste sku der virkelig arbejdes for at få kantgreb så efter 1 1/2 sæson , prøvede jeg et par Atomic Redster XTi efter 2 dage byttede vi ski og nu kører jeg på et par røde Atomic, hvad er forskellen på de 3 par ski Fischer rx 8 er en smal pisteski med en tajle på61 mm atomic blackeye er en offpisteski med en talje på 81 mm og masser at fylde samt en blød ski i spidsen grundet de 20 % rocker Atomic redster har 10 % rocker der gør t den kommer over puklerne men en talje på 71 mm så den også er nem at komme på kant med, denne ski er for mig en super ski, Fischer RC4 er mere stiv end Fischer rx8, og væsentlig mere kontant i sin afregning, har en bekendt som er en særdeles god skiløber og ejer af et par Fischer rc4, lidt ældre en 50 år men ellers også i god form, han et godt brugt op af dagen, moralen er køb ski som du kan blive gammel med, som stadig giver dig glæde ved at løbe på ski selv om du passer 6o, sådan nogle ski har jeg nu fået

Jan Spile 07/01 2017 22:19

Sv: Nye ski?

Det er helt klart special slalom ski som er de bedste at køre aggressive kortsving på, og personligt er jeg helt vild med at køre på sådanne ski, når pisten er velpræpereret og benene er gode. Men hvis jeg kun skulle have et par ski ville jeg gå efter en piste orienteret allmountain ski. Denne type ski kan man faktisk lave alt på, fra kortsving til storslalom sving, den kan også tages med ud i den dybe sne, og er suveræn i opkørt sne og slush, samt glimrende i puklerne. Indenfor denne kategori er der dog et væld af valgmuligheder, til alle nivauer af ski løbere. Jeg har prøvet mange af dem selv, og nogle af dem jeg synes var fantastiske at løbe på var: Blizzard Quatro RX, Atomic Vantage X 83 CTI, Voelkl RTM 84 og Salomon X Drive 8.8 FS . Min favorit er Blizzard Quatro RX, som i den grad kan det hele for mig (ja den var faktisk så god så jeg måtte have mig et par :-). Derfor er det selvfølgelig ikke sikkert det vil være en ski efter din smag, så derfor test før du køber hvis du har mulighed for det.

Brian Lund 08/01 2017 02:34

Sv: Nye ski?

Andre alternativer med kort svingradius som jeg selv har synes godt om:

Atomic Doubledeck SL, stiv og aggresiv med endnu kortere svingradius end en SC ski.

Atomic Edge SL, minder meget om Doubledeck men har ikke "stiveren" på toppen og er dermed knapt så stiv (men stadigvæk en ret stiv ski).

Atomic XTi, også en ret stiv ski der klarer sig fantastisk på pisten, bemærk at der er stor forskel på drejeradius fra 164cm til 169cm, jeg prøvede den først på 169 hvor jeg ikke helt kunne forenes med den store drejeradius, men så kom jeg til at slå data'ene op på den og så at den på 164 havde væsentligt mindre radius og for mig var der stor forskel på de 5 cm i længden! Den går fra 11,7m til 15,5m radius mellem de to længder.

Völkl Racetiger SC, ret stiv ski med kort drejeradius, minder meget om Fischers SC men ikke helt så stiv/fysisk krævende udgave.

Salomon har også en SL ski som jeg dog desværre kun fik prøvet i en lidt for kort udgave på en lidt for kort tur.

Men jeg har fundet ud af at jeg personligt mest er til en ski med en radius på omkring 13-14m (som Fischer RX8 og SC, Völkl SC), bliver den kortere end det synes jeg svingene bliver lidt for korte når jeg er helt oppe og presse den på kanten og jeg skal indlede det næste sving lige lovligt hurtigt. Bliver radius større end det savner jeg at kunne få skien hurtigt nok med rundt uden at skulle tvinge den rundt... Derfor, valg er ski kan være ret personligt! :)

Den fedeste oplevelse jeg har haft på pisten har været med Fischers SC der som sagt skød mig ud af svingene igen på en måde som jeg ikke har oplevet før med andre ski! Jeg går selv og overvejer om jeg skal købe Völkl eller Fischers SC, jeg overvejer Völkl fordi den er knapt så fysisk anstrengende at køre på, men Fischers giver lidt mere igen og er faktisk også billigere.
Men jeg har også en anden ski ved siden af, så jeg hælder mest til Fischer.

Jan Spile 08/01 2017 11:38

Sv: Nye ski?

Jeg er enig i at hvis man vil have en ski udelukkende til en vel præpereret piste, så skal man vælge slalom eller stor slalom ski alt efter hvilken svingradius man foretrækker, og man han kræfterne og teknikken til den type ski. Hvis man har det synes jeg man skal gå efter topskiene, enten den bedste "turist" ski, eller endnu bedre, deres world cup LAB ski. Jeg har prøvet næsten alle mærker, og alle laver fremragende ski i denne kategori. I øjeblikket kører jeg Vølkl worldcup SL som jeg er meget tilfreds med, inden den kørte jeg Blizzard worldcup SL som var ligeså god. Har også prøvet tilsvarende modeller hos Head, Atomic, Salomon, Dynastar, Ficher og Rossignol, og alle er virkelig gode. Men stadig vil jeg holde på, at en piste orienteret allmountain ski, er det rigtige valg, hvis man kun har et par ski.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen