familietur 2-3 uger

Kirill Korobitsyn 29/08 2016 13:09

Hej

Nogen der kan anbefale et dejlig destination i Østrig hvor man ikke kommer til at kede sig i 2-3 uger. Det må gerne være noget by, svømmehal, og nok pister til minimum 2 ugers skiløb.
det er en familie tur hvor der er både nogen børn og voksne (nogen står på ski andre er bare med for hyggens skyld). Nogen der har gode erfaringer? På forhånd tak.

Kommentarer:
Der er i alt 6 svar i denne forumtråd.

Rasmus Skov 29/08 2016 19:56

Sv: familietur 2-3 uger

Hej Kirill

Jeg har selv erfaringer med 4 uger med min familie. Vi valgte Serfaus-Fiss-Ladis ud fra at området skulle være af rimelig størrelse, snesikkert og så et sted vi ikke havde besøgt tidligere.

Jeg synes vi fik det vi gik efter.

Skiløbet synes jeg er helt perfekt i området, der er skiløb for alle, i alle sværhedsgrader. Der er forskellige aktiviteter hver uge man kan deltage i, eksempelvis Night-Show hver onsdag samt mange andre ting man kan prøve (mod betaling). Der er en svømmehal på hotellet St Zeno, der har været offentlig adgang, men om der er det kommende vinter ved jeg ikke. (Hotellet er til salg).

Der er flere hoteller i byen med badeland/svømmehal, vi prøvede at opsøge et par af disse, men kunne ikke købe adgang.

Bymæssigt er det en turistby, så der er ikke et kæmpe udvalg af butikker udover en stor stak sportsbutikker, supermarkeder, konditorier mm. Men så kan man evt. tage tur til Innsbruck, det tager i runde tal en times tid i bil dertil.

Så det er i hvert fald et bud. Andre bud kunne være:
Saalbach
Bad Gastein
Zell am See (her får i noget mere by)

Håber det gav lidt inspiration.

Mvh Rasmus

Rene Knudsen 30/08 2016 12:07

Sv: familietur 2-3 uger

Hej Kirill

Jeg synes i skulle prøve at kigge på Kitzbühel. Byen er forholdvis stor af en skiby at være og har blandt andet badeland, hvilket jeg mener liftkortet giver adgang til min 1 gang. (Har aldrig brugt den mulighed så det skal du lige checke)

Byen har et væld af forskellige forrretninger restuaranter osv, så det er rigtigt godt for dem der ikke står på ski.

Desuden er byen en stationsby, hvilket godt kunne komme dem der ikke står på ski til gavn, hvis de vil se noget andet uden at de skal starte bilen. (Det kan også komme ski folket til gode, hvilket jeg nok skal uddybe hvis det har interesse)

Ski området er på ca 180 Km pister + 30 km skiruter.

For et mindre extra beløb kan man købe det store liftkort til hele regionen. Lift kortet dækker +700 km pister, men jeg vil dog mene at det primært er de 280 km i ski welt der giver værdi. Westendorf i Skiwelt kan nåes med en shuttle bus og den tager næppe mere end 5 min. Om man så kan nå hele SkiWelt derfra og samtidig nå hjem igen er tvivlsomt. Der er dog næppe mere end 20 min i bil til hjertet af Ski Welt.

Af minuser skal det nævnes at områddet ikke er super højt 800 - 2000 hvor majoriten af skiløb er mellem 1400 - 2000. Det meste er dog på nordskråninger.

Da byen er temmelig stor kan det godt være lidt op ad bakke at få noget der bare minder om ski inn ski out. Det kan man sagtens i andre dele af området, men så bor man ikke i byen.

Alt i alt synes jeg det er super område, som dog ikke henvænder sig specielt godt til mindre børn samt begyndere. Begynder området findes dalen, hvilket gør det lidt svært at mødes i løbet ad dagen.

En helt anden mulighed som godt nok ikke er i Østrig kunne være Dolomitterne i italien, Feks. Val Gardena i Super ski dolomiti/Sella Ronda.

Her er der uden tvivl skiløb nok til flere uger.

Visuelt synes jeg byerne minder om Østrig men jeg oplevede stemningen noget anderledes.
Hvilke faciliteter der i de forskellige byer er jeg desværre ikek specielt bekendt med.

Kirill Korobitsyn 13/09 2016 12:39

Sv: familietur 2-3 uger

Tak for jeres input.

Rasmus, vi har selv kigget på Serfaus-Fis-Ladis.

Er det så bedre at bo i Serfaus eller Fis? har ingen anelse om hvor stor de byer er og hvad der er.

Rasmus Skov 13/09 2016 12:46

Sv: familietur 2-3 uger

Hej igen

Mit indtryk er at du bor godt i begge byer og begge byer har et ugeprogram der minder en del om hinanden med aften-opvisning mm. Skiskolerne er kæmpe i begge byer og på ski kan man ret hurtigt komme imellem dem. Hvis man forventer at skulle lave en daglig "base" på bjerget, hvor man mødes til frokost mm. så synes jeg Serfaus var genialt udgangspunkt, hvor man så mødes midt på bjerget hvor skiskolerne starter. Der er man højt oppe.

I Fiss ligger skiskolen lavere og måske knap så fantastisk udsigt og natur, men vi er altså nede i marginalerne, til gengæld tror jeg du kan finde lidt billigere indkvartering/rejser i/til Fiss.

Mvh Rasmus

Maria Merrild Thuesen 20/09 2016 13:36

Sv: familietur 2-3 uger

hejsa
Hvis jeg må tillade mig at stille tillægsspørgsmål, da vi også kigger på området. Ved nogen så om de store Børneområder ex. Kinderscneealm på bjerget i Serfaus er forbeholdt skiskolen eller andre også må stå derinde?

Rasmus Skov 20/09 2016 21:23

Sv: familietur 2-3 uger

Hej Maria

Vi brugte børneområderne, men i de timer hvor skiskolen er mest belastet der tror jeg nok tanken er at det er forbeholdt dem. Restaurantdelen på mellemstationen som er indrettet til børn (underetagen) er udelukkende til skiskolens elever med lave borde, eget cafeteria, underholdning, spil mm. Det er gigantisk, der kan være mange hundrede børn opdelt i forskellige tematiserede rum.

Der er flere spor lavet til børn som er frit tilgængelige, eksempelvis Dino-wald og Murmli trail som går ned til familiestoleliften nedenfor. Fine hyggelige spor.

Mvh Rasmus

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen