Alt det grundlæggende omk. snowboards :)

Matti 13/08 2008 20:14

Hejsa

På trods af en masse ferier i sneen og 4 ture som guide, så er jeg helt grøn mht. snowboard. Er simpelthen ikke kommet i gang med det! Men nu skal jeg afsted hele den kommende vinter og håber at få tid til at lære det. Jeg kunne bare godt tænke mig den grundlæggende viden.. man støder jo på en masse 'nye' ord og begreber - pop, fuld trækerne og sidewall for at nævne nogen.

Er der en/flere som lige vil sætte ord på hvad det betyder? Jeg tænker også lidt på hvad jeg skal gå efter når jeg skal have mig et board.

På forhånd tak :)

Kommentarer:
Der er i alt 11 svar i denne forumtråd.

Matti 01/09 2008 21:11

Sv: Alt det grundlæggende omk. snowboards :)

Jeps jeg har skam overvejet hvorfor jeg vil lære snowboard: Fordi jeg har stået på ski i så mange år, og synes det ser skide skægt ud at køre snowboard. Måske bare fordi det er noget andet end ski. Ihvertfald vil jeg sætte pris på at kunne begge dele og dermed bringe endnu en dimension til de kommende ferier i sneen.

I min indledning glemte jeg at skive at jeg har egne nye Flow boots str. 43, så tror ikke wide board er nødvendigt.. Og da jeg arbejder nede i Alperne til vinter, vil jeg bare leje/låne et bræt i Udlejlingen.

Jeg har bidt fast i at det ikke skal være for let eller blødt, men bare et all-round begynderbræt :)

Mvh.

Matti

Thomas Jensen 14/08 2008 13:53

Sv: Alt det grundlæggende omk. snowboards :)

Hej,

Nu kommer jeg sikkert til at fornærme nogen... og jeg er ikke ude på at starte en religionskrig :)

Men har du stillet dig det grundlæggende spørgsmål: hvorfor overhovedet board?

For 10 år siden kunne jeg fint forstå behovet for boards. Miljøet omkring almindelige ski og de muligheder der var på dem var konformt og gået i stå. Og alle "rebeller" m. attitude begyndte at stå på boards.

Men siden er der kommet twintips, powderski og tusinde andre ting og miljøet omkring parks og freestyle har stort set suget alle m. hængerøv :)

I dag er der vel ikke noget man kan på et board som man ikke kan på et par ski... til gengæld er der masser af ting man ikke kan på et board som fint kan på ski. Og det er også min påstand at i "miljøerne" (blandt bumser og sæsonfolk) er boardere en døende race.

Kald mig blot gammel og utidig... men jeg betragter boards som noget der kun giver dig adgang til en delmængde af de oplevelser du kan få på ski.

Håber ikke du tager mit input ilde op... og beklager :)

vh
thomas - http://alpeferie.dk/

Martin Langdahl 14/08 2008 20:58

Sv: Alt det grundlæggende omk. snowboards :)

Til Thomas - og alle i andre som har samme holdning... Jeg kan rigtig godt følge dig, og langt hen af vejen også enig, men...

Det kan godt være man kan være de samme steder, og ikke har begrænsningerne, men det er, efter jeg prøvede nogle få dage på board, slet ikke det samme alligevel. Det er som at sammenligne fodbold med håndbold - det er bare forskellige ting, nogle synes det ene er fantastisk andre det andet. Jeg vil lige understrege at fodbold er ski i billedet, da det giver flest muligheder, både inden- og udendørs :)

Personligt kommer jeg nok ikke på board igen, da jeg ikke synes det var særlig fedt - jeg har ikke en høj nok smærte tærskel.

Hvad angår ord er jeg ikke på nogen måde med overhovedet. Og efter hvad jeg har snakket med boardere om så er det en lige så stor jungle at finde et board som at finde ski.

Troels Bernth 17/08 2008 23:23

Sv: Alt det grundlæggende omk. snowboards :)

hey.

foerst omkring det grundlaeggende ved snowboard. det vil altid vare lettest at flytte en ordenlig flyder rundt paa bakken. der ville ikke vaere nogen mening i at koebe eller leje et lille fikst braedt der smider dig rundt hver gang du rammer noget der er lidt ud over den saedvanlige motorvejspist. en god laengde kunne vaere ramme toppen af din naeseryg eller deromkring med boardet naar det staar paa jorden. du skulle ogsaa passe paa ikke at ende med et wideboard (et board til ekstra store foedder) med mindre du selvfoelgelig selv har store foedder. du skulle sagtens kunne skaffe et udmaerket boardt i den blaa til samme pris eller en smule mere end det ville koste dig at leje. for en begynder vil de bindinger man ser paa et par aar gammelt board nok godt kunne bruges.. stoevler skal passe. ikke vaere for brede saadan at man glider ud i enden og ikke for smaa saa de ikke gnaver forskellige steder. selv brugte stoevler der tilsyneladende har den helt rigtige stoerrelse, kan sidde ad helvede til, da stoevler er en finurlig affaere der ofte former sig en del efter ejerens helt specielle features. det kam anbefales at investere i et par nye. et par gode stoevler kan goere forskellen. et pat daarlige kan vaere grunden til at du giver op inden du er kommet igang..


til disse her skiere som kommer med saa gode raad omkring snowboarding uden at have proevet det gaar jeg ud fra, at det kun er en modedille for de smarte og what not er der vel ikke saa meget at sige andet end at det er da nogle hoejst underlige raad til et spoergsmaal der, som jeg hoerer det, lyder rimeligt simpelt. og det er da egentlig ikke noget at byde ind med, at komme med saadan en skraemmekampagne omkring noget saa uskyldigt og sjovt som det at staa paa et braedt ned ad en bakke med sne. der er ingen der er oppe til valg gutter.. og ioevrigt tror jeg at danmark er det eneste land tilbage paa kloden hvor man stadig kan opleve neandertalere haevde, at der er en "krig" mellem skiere og snowboardere.. come on, den ioevrigt latterlige og ligegyldige luftbobbel sprang sidst i halvfemserne..
hvis man skulle komme med en fornuftig opdeling af de to kunne man som i goer, opdele det i hvad man "kan". og saa kan man jo begynde at taelle. og ville det ikke vaere et fuldstaendigt spild af tid. sandheden er at det er to sportsgrene der er i rivende udvikling. at de er afhaengige af hinanden naar det gaelder kreativitet. er det ikke fuldstaendig ligemeget om folk staar paa det ene eller andet saa laenge de har det sjovt og goer deres ting.. og hvis vi skal komme med et par flere sandheder, hvad kom saa foerst twin tip ski eller snowboard. skiere har vidst deres at skylde for den udvikling snowoarding har gennemgaaet de sidste 20- 25 aar rent kreativt og med hensyn til livsstil. og at skierne fyrer den godt og grundigt af de her dage er da bare for fedt. og hvis vi skal gaa tilbage til den urgamle rod af de to sportsgrene saa har man i lapland, sibirien og andre steder i over tusind aar gjort brug af skiene til at bevaege sig rundt paa. men man har i polynesien surfet i lige saa lang tid, og det for fornoejelse ligesaa meget som i hellige anliggender. snowboarding nedstammer i den reneste foelelse fra fornemmelsen af boelgen. denne fornemmelse er umulig at opnaa fuldstaendig paa to ski. saa er der andre fornemmelser at hente der, men kom ikke og spil gammelklog og haevd at det er en modedille.

held og lykke paa braettet!

troels bernth

Thomas Jensen 18/08 2008 12:08

Sv: Alt det grundlæggende omk. snowboards :)

Hej,

Godt ord igen :)

Jeg har skam ikke kaldt boards for en modedille - og jeg har skam stor respekt for boarderne og hvad de kan, og hvad de har bidraget med af indspark.

Naturligvis er det 100% op til hver enkelt at vælge hvad man har lyst til. Og uanset hvad man vælger skal man nok få sjov og oplevelser ud af det.

ps. jeg har skam prøvet at boarde.

vh
Thomas
http://alpeferie.dk/

Louise 18/08 2008 23:12

Sv: Alt det grundlæggende omk. snowboards :)

Hej igen =)


Når du skal lære at stå på snowboard er det ret vigtigt at du øver dig på slalom med det samme.

Man ser mange, som kun drejer til den ene side eller bare kører enormt usikkert :)

En anden god ting er at tænke på din holdning, når du kører, at forsøge at slappe af og komme godt ned i

knæerne. Samt at prøve at køre med armene på ryggen (så du ikke laver de der robotarme (; )


Det er ihvertfald vigtigt at blive helt sikkert kørende, får man begynder på alle mulige tricks, - ellers kan det

blive meget smertefuldt - ja.


Men det gælder vel også for skiløb. -- Jeg synes bare at man ser utroligt mange som har problemer med

balancen fare mod det største hop, hvor man bare venter på at de falder og brækker noget.


Husk også, at der er mange tricks på jorden (jibbing) som kan træne din balance og føling med snowboardet, -

der er ingen grund til at øve alt på big-jumped =)


Jeg ved sku' ik' om du kunne bruge det til noget...


Mht. snowboard/ski så er det enormt afvekslende at kunne køre begge dele. Det ene udelukker vel ikke det andet =)


- Louise


p.s. mht. valg af snowboard kan du jo læse om de forskellige boards på mærkernes hjemmesider. Det er dog en god idé at købe et board, som er lidt all-round til at starte med, samt et board, der er meget stabilt. (Så der er absolut ingen fordel i at købe et mega-let board som begynder-board... Det bliver bare usikkert, når du kører hurtigt.) - Selvom det er mindre hårdt at bære :)

Tine 06/09 2008 19:44

Sv: Alt det grundlæggende omk. snowboards :)

hehe ja det er rigtig nok at det giver en ekstra dimension (er selv ved at lære at stå på ski..) men så igen, når du får det lært skal du til at vælge om du vil stå på snowboard eller på ski hver gang du skal ud;) luksus problem:P
Men pas på med at få startet..man bliver hurtigt afhængig;) -og træt at udlejnings boards:D

Martin Iversen 08/10 2008 16:16

Sv: Alt det grundlæggende omk. snowboards :)

Jonas sagde at sidewall'en skal være skrå, er jeg ik nødvendigvis enig i.

generelt ligger vinklen på ca 25 grader, men har nu ikke noget at sku ha sagt. det som folk mener er måske opbygningen af boardet. altså om det er en sandwich, cap eller andre slags hulrums opbygning. hvor sandwich konstruktionen for det meste er den bedste kvalitet. nogle gange kan du se sandwich opbygning på siden af boardet/skien andre gange er den dækket.

det vigtige er at du får en længere og måske et lidt bredere board, hvilket er specifikationerne på et begynderboardt. kunne tænke mig det ikke skulle være for stift, nøjagtig ligesom ski.
men det må boarderne da ku svare på?

good luck, men la nu vær med at køre os skiløbere ned som i boardere jo altid gør :) hvis man tror på fordommene altså

Tine 22/08 2008 10:41

Sv: Alt det grundlæggende omk. snowboards :)

Hej:)
Der kan jo skrives i dagevis om det at stå på snowboard og det at stå på ski...:) men, du skrev noget om ord man kunne lære at kende og det synes jeg egentlig ikke du har fået svar på:) (eller også er det mig der ikke læser ordenligt hvad i andre skriver);) MEN... jeg ville da bare lige give dig der her link hvor du finder en overskuelig oversigt, som du kan bruge til at få ny viden:) http://www.riders.dk/Snowboard/SnowboardGuiden/Intro.aspx Så er det bare med at komme i gang med at læse;) eller kaste sig ud på bakken og få boardet på:P

- Tine

Jonas Krüger 23/09 2008 19:02

Sv: Alt det grundlæggende omk. snowboards :)

Hei Matti,

før jeg svare igen på Thomas Jensen, skal du havde svar på de konkrete spørgsmål, som stadig mangler svar; pop, fuld trækerne og sidewall.

Det er ikke noget der kun hører sig snowboard til, det er også på ski. Fuld trækerne er som det antyder, indmaden i dit board/ski af rent træ. Mange producenter laver tynde trækerner af forskellige sorter sammen med højteknologiske materialer, nogle laver kun med højteknologiske materiale mens andre kun benytter træsorter.
Ofte vil du finde alle tre løsninger inden for samme mærke, i forskellige modeller.

Sidewall er siden på dit board/ski. Langt de fleste har en skrå kant, hvilket øger din responstid fra du lægger vægten udover denne, til boardet reagere. lidt løst sagt(da dette også kommer an på board/ski type, længde, carv og blah blah); jo mere skrå sidewall jo bedre reaktionstid - desmindre tilgivende.

pop=hop. Alså hvor meget flexibilitet kontra opdrift er der i dit grej.

pøj-pøj med din season!

Jonas Krüger 23/09 2008 19:07

Sv: Alt det grundlæggende omk. snowboards :)

Thomas Jensen...hihi..Jeg har måske svært ved at tage dig seriøst når du skriver;"...og miljøet omkring parks og freestyle har stort set suget alle m. hængerøv :)"
Jeg må konkludere at du kun bevæger dig indenfor de afmærkede område og langt fra parks.
og du har skam prøvet at køre på board; Sweet! Det gælder om at prøve nye ting! Men du kan umuligt havde rippet noget backcountry på det, eller sat en god air, en 3'er, 5'er, whatever, for så havde du ikke stillet spørgsmålet "hvorfor overhovedet board?" Du ville havde vist hvorfor, selvom du måske stadig syntes ski er the bomb!

Som tidligere nævnt; uden ski ville snowboard ikke være hvad det er idag og omvendt...(hvorfor har ski fået carv, twintips og hvorfor har boardet fundet vej til sneen ?)

Mit eneste reelle problem når jeg er i alperne; skal jeg havde board eller ski med idag??

så drop det hate og nyd sneeeen..!



Hang Loose

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen